Taloyhtiön energiakulut kuriin viestinnällä

Taloyhtiöissä kuluu noin 10 % Suomessa käytettävästä energiasta. Energiankulutukseen ja siten energialaskuun voi parhaiten vaikuttaa remonteilla, taloteknisillä säädöillä ja viestinnällä. Taloyhtiön hallitus vastaa siitä, että ne ovat kunnossa.

Suuret remontit ja talotekniset säädöt tarkoittavat satsausta tuleviksi vuosiksi, vaikka ne näkyvät asukkaille ensin kuluerinä. Putkiremontti ja julkisivuremontti ovat jo itsessään energiaremontteja. Eroa on siinä, kuinka paljon energia-asioille annetaan painoarvoa suunnittelussa ja päätöksenteossa.

Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä arvioi, että asumistottumusten ohjaamisessa on suurimmat puutteet ja suurin potentiaali.

– Hallituksen vastuulla on, että asukkaille kerrotaan energian fiksusta käyttämisestä. Ensimmäinen askel on, että hallitus sopii isännöinnin kanssa siitä, miten energia-asioista viestitään asukkaille.

Isännöintiliitto tukee isännöintiyrityksiä viestinnässä.

– Olemme mukana Energiansäästöviikolla siten, että autamme isännöitsijöitä viestimään energia-asioista paremmin. Olemme tuottaneet runsaasti esimerkiksi tiedotepohjia ja havainnollistavaa kuvitusta, Heikkilä kertoo.

Isännöintiliitto on mukana Energiansäästöviikolla 10. – 16.10.2016 ja Ympäristöministeriön koordinoimassa Energiahukka-kampanjassa.

Lisätiedot:

Tero Heikkilä, Toimitusjohtaja, Isännöintiliitto, p. 0400 16034

Kuvio: 5 min vai 20 min suihku?

Asukas saattaa luulla, että kuukausittaisella vesimaksulla voi lotrata koko rahan edestä. Kuitenkin jo veden lämmittäminen kuluu taloyhtiön energiasta noin viidennes. Klassinen esimerkki onkin näyttää, mitä maksaa 5 minuutin tai 20 minuutin suihku vuositasolla ja herätellä asukkaat miettimään asiaa. (Lähde: Isännöintiliitto)