Isännöinti on kiistatta kiinteistön ylläpidon asiantuntija, mutta asumisen asiantuntijaksi ei moni isännöitsijä yllä. Isännöinnillä on kuitenkin loistavat edellytykset ottaa asumisen asiantuntijan rooli, kunhan teknisten näkökulmien rinnalle otetaan asumiskokemuksen tarkastelu.

Asumisen arjen sujuvuuden ja osakkaiden tarpeiden mittaamisella voidaan saada muun muassa seuraavia hyötyjä:

• Selkeä käsitys nykytilasta: Asukkaiden ja osakkaiden kokemukset ja tarpeet eivät ole riittävästi taloyhtiön hallinnon tiedossa. Olisivatko nämä näkemykset raikas ja herättelevä tuulahdus varsin vakiintuneeseen hallitustyöskentelyyn?
  • Kehittävämpi ote: Kotitalon lukijatutkimuksen (1/2016) mukaan puolet hallituksen jäsenistä haluaa varmistaa että taloyhtiötä johdetaan oikein, vain neljännes haluaa kehittää. Kun hallitus kokee tehtäväkseen valvoa, että asiat menevät oikein, tilaa kehittämiselle jää niukasti jos lainkaan.

Taloyhtiön asukkaiden kokemusten mittaaminen ei ole ratkaisu kaikkiin taloyhtiön johtamisen ongelmiin. Haasteet hallitustyössä ovat kuitenkin niin suuret, että jostain kulmasta on aloitettava. Isännöinnin kannalta työ on syytä aloittaa nyt, koska työmäärän lisääntyessä hallitustyön on tehostuttava ja hallituksista pitää saada (parempia) päätöksiä aikaan.

Myös kiinteistöt kaipaavat pitkäjänteistä päätöksenteon kulttuuria, joka nyt on heikolla tasolla. Alle kolmanneksessa hallituksissa päätöksentekoa ohjaavat pitkän tähtäimen tavoitteet (Hallitustyön laatu -selvitys 2015).

Asukkaiden tarpeiden kuuleminen on taas järkevää, koska asiakas kokee lisäarvoa hänelle kohdistetusta palvelusta, ei bulkista. Asiakas ei halua olla isännöinnin kohde, vaan valitsija, osallistuja.

Talokysely.fi näyttää suuntaa

Edellä mainittuihin haasteisiin on rakennettu Isännöintiliiton uusi jäsenpalvelu, Talokysely.fi. Se on joustava kyselytyökalu, joka vie taloyhtiöitä strategisempaan suuntaan. Palvelun avulla voidaan helposti selvittää taloyhtiön käyttäjien fiilikset ja toiveet sekä tyytyväisyys taloyhtiön toimintoihin.

Vaikka ratkaisut syntyisivät arjessa hitaastikin, on asukkaita ja osakkaita kuunteleva hallitustyö joka tapauksessa mielekkäämpää kuin valvova hallitustyö. Palvelu paljastaa taloyhtiön tahtotilan lisäksi isännöinnin asiakastyytyväisyyden tilan. Hallitusjäsenille ja osakkaille on omat kysymyssarjat, joissa he voivat arvioida isännöinnin ja hallitustyön laatua. Näin Talokysely.fi korvaa perinteiset tavat tehdä isännöinnin asiakastyytyväisyysmittauksia, myös meillä Isännöintiliitossa.

Asukkaiden suhtautumista verkossa tapahtuviin taloyhtiökyselyihin ei tarvitse pelätä. Isännöintiliitto kysyi 500 as.oy-asukkaalta miten he suhtautuisivat säännöllisiin asukaskyselyihin:

• 76% katsoo, että omassa taloyhtiössä olisi hyvä toteuttaa säännöllisesti asukaskyselyjä.
  • 84% katsoo, että asukaskyselystä tehtyjä johtopäätöksiä tulisi käsitellä yhtiökokouksessa
  • 84% katsoo, että asukaskysely on hyvä tapa osallistua taloyhtiön asioihin.
  • 39% kokee, oman taloyhtiön hallitus tuntee hyvin osakkaiden ja asukkaiden näkemyksiä ja odotuksia

Talokysely.fi-palvelun taival on vasta alkuvaiheessa, ja ideoita sen kehittämiseen tulee koko ajan lisää. Palvelun päähyödyt näyttävät kuitenkin selviltä: Avoimempaa ja läpinäkyvämpää hallinnointia taloyhtiölle sekä nykyaikaista isännöintipalvelua asiakkaille.

Tutustu Talokysely.fin demoversioon ja hinnoitteluun Isännöintiliiton jäsensivuilla (vaatii yritysjäsentunnukset).

Kirjoittajan paikkakuva

Kirjoittaja: Pekka Harjunkoski

Pekka Harjunkoski työskenteli Isännöintiliiton kehityspäällikkönä syyskuuhun 2018.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Pekka Harjunkoski

1 Kommentti

1. […] kautta. Tuloksia on saatu yhteensä 180 taloyhtiöstä ympäri Suomen. Isännöintiliiton tammikuussa julkistama Talokysely.fi-palvelu on vasta alkutaipaleella, mutta jo nyt voi tehdä joitain havaintoja […]