Etusivu > Isännöintiliitto > Tiedotteet ja kannanotot > Isännöintiliitto muistuttaa: Kotitalousvähennys ei koske taloyhtiön remontteja

Isännöintiliitto muistuttaa: Kotitalousvähennys ei koske taloyhtiön remontteja

Tiedote 22.12.2008

Isännöintiliitto muistuttaa, että kotitalousvähennys myönnetään vain yksityisille henkilöille, ei asunto-osakeyhtiöille. Näin ollen taloyhtiön teettämät remontit jäävät vähennyksen ulkopuolelle. - Kotitalousvähennyksen korotus vuoden 2009 alusta varmasti lisää taloyhtiöissä keskustelua siitä, miksei yhtiön tekemistä korjauksista saa vähennyksiä, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä toteaa.

Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä nousee 3 000 euroon vuonna 2009. Lisäksi remonttikuluista saa vuonna 2009 täyden vähennyksen eli enimmillään 3 000 euroa nykyisen 1 150 euron sijaan. Kumpikin puoliso voi saada vähennyksinä 3 000 euroa, eli samassa perheessä kotitalousvähennystä voi ensi vuodesta alkaen saada yhteensä 6 000 euroa.

Asunto-osakeyhtiön osakas saa vähennyksen vain niistä asunnon remonteista, joiden kunnossapitovastuu kuuluu asukkaalle. Jos vastuu korjaamisesta kuuluu yhtiölle, kotitalousvähennystä ei myönnetä, vaikka osakas olisi suoraan sopijapuolena ja maksaisi laskun suoraan korjausyritykselle.

Kotitalousvähennyksen korotuksen myötä taloyhtiöissä voi herätä halu muuttaa vastuunjakoa, jotta osakkaat voisivat saada kotitalousvähennykset remonteista. - Vastuunjaon muuttaminen on lyhytnäköinen ratkaisu ja aiheuttaa pitkällä tähtäimellä taatusti enemmän ongelmia kuin mitä muutoksella saatu hyöty on. Taloyhtiön hallinnointi tulee hyvin monimutkaiseksi ja kalliiksi, jos jokaisella osakkeella on oma korjaushistoriansa. Jos joku osakkaista laiminlyö kunnossapidon, taloyhtiö voi joutua hankaluuksiin ja muut osakkaat laiminlyöntien maksumieheksi, Heikkilä painottaa.

Vastuunjaossa voi olla taloyhtiökohtaisia eroja. Vastuunjako määräytyy asunto-osakeyhtiölain mukaan, mutta sitä voidaan muuttaa tai täydentää yhtiöjärjestyksessä eli yhtiöjärjestys on syytä tuntea. Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkeenomistajalle kuuluvat huoneiston sisäosat ja yhtiölle kaikki muu. Yhtiö on kuitenkin velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoon asennetut vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset johdot ja kanavat sekä vesihanat, jotka on asennettu samantasoisina rakennuksen huoneistoihin.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Tero Heikkilä
Suomen Isännöintiliitto ry
puh. 0400 160 342

Lisätietoja antavat myös isännöinnin tiedottajaverkoston jäsenet eri puolilla maata

Espoo, Anssi Aittasalmi 050 64702
Etelä-Karjala, Olli Saastamoinen 044 792 1011
Etelä-Savo, Asko Laukkanen 0440 655892
Helsinki, Markku Litja (09) 759 7000
Hyvinkää-Riihimäki, Juhani Nordlund (019) 418 876
Keski-Suomi, Heikki Valkonen (014) 611 661 ja Kari Kallio 010 778 6715
Keski-Uusimaa, Mirja Lahti 010 820 7730
Lappi, Tarja Väihkönen 0201 774 727
Pirkanmaa, Ilkka Saarinen (03) 339 00100
Pohjois-Karjala, Hannu Sutinen 010 830 4101
Pohjois-Pohjanmaa, Jorma Ilvo 044 440 0400
Pohjois-Savo, Riitta Pitkänen 040 530 7677
Porvoo, Johan Nyholm 010 256 3175
Päijät-Häme, Timo Salonen 020 743 8571 ja Kari Kuusisto (03) 751 3184
Vantaa, Kaija Niemi 0207 792 304
Varsinais-Suomi, Kimmo Salo (02) 275 2124

Suomen Isännöintiliitto ry

Isännöintiliitto edustaa maassamme ainoana organisaationa isännöintitoimialaa Suomessa. Se vaikuttaa toimialan yleisiin toimintaedellytyksiin ja julkiseen kuvaan yhdessä paikallisyhdistysten kanssa. Isännöintiliitto edistää isännöinnin kehittämistä ja kehittää kiinteistöalaa yhteistyössä asiakkaiden ja palveluntuottajien liittojen kanssa.

Joulukuussa 2008 Isännöintiliittoon kuuluu 220 yritysjäsentä ja 22 jäsenyhdistystä.

www.isannointiliitto.fi

Julkaistu: 22.12.2008 10:33