Etusivu > Ajankohtaista > Vakavien sähkötapaturmien määrä lisääntyi viime vuonna

Vakavien sähkötapaturmien määrä lisääntyi viime vuonna

Sähkötapaturmissa sai viime vuonna surmansa kolme henkilöä. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) kesäkuussa valmistuneiden tilastojen mukaan vakavien, työkyvyttömyyteen johtaneiden sähkötapaturmien määrä kasvoi viime vuonna selvästi edellisvuosista.

Viime vuonna sähkötapaturmissa menehtyi yksi ammattilainen ja kaksi maallikkoa. - Viimeisen kymmenen vuoden aikana on lähes joka vuosi kuollut yksi sähköalan ammattilainen sähkötapaturmassa. Koko 1990-luvun aikana tällaisia tapauksia ei ollut kuin yksi, kertoo STUL ry:n tekninen johtaja Esa Tiainen.

Vuonna 2010 Tukesin tietoon tuli yhteensä 78 sähkötapaturmaa, joista 51 sattui maallikoille ja 27 ammattilaisille. Maallikoidenkin tapaturmien määrä on kasvanut Tiaisen mukaan huolestuttavasti, sillä vuosina 2006 - 2009 maallikoille sattui vain 37 - 42 tilastoitua sähkötapaturmaa vuodessa.

- Väärin valitut, asennetut ja käytetyt sähkölaitteet voivat aiheuttaa turvallisuusriskin ja siksi sähköasennustyöt tulee aina jättää sähköalan ammattilaisille, Tiainen muistuttaa.

Tukesin onnettomuustilastot

Lisätietoja sähkötapaturmista ja sähköturvallisuudesta