Taloyhtiöt, ottakaa oppia yritysmaailmasta

Pirkanmaan Ammatti-Isännöinti Oy eli Pamis vastasi asiakkaiden tarpeeseen ja tuotteisti taloyhtiöstrategiat.

Työnimellä Pamissio kulkevan tuotteen kehittäminen alkoi Pamiksessa alkuvuodesta. Nyt kehitystyö alkaa olla valmis ja ensimmäiset viestit uudesta tuotteesta ovat lähdössä hallituksille.

– Yritysmaailmassa on itsestäänselvyys, että yrityksellä on strategia. Tämä hoksataan pikkuhiljaa myös taloyhtiömaailmassa. Taloyhtiö ei tavoittele voittoa kuten yritys, mutta taloyhtiökin tuottaa asioita, kuten turvallista ja terveellistä asumista. Strategia on näiden kehittämisessä tärkeä, kertoo uuden tuotteen kehittelystä vastaava yhteyspäällikkö Esko Sivula.

Asiakas voi ostaa joko pelkän asukaskyselyn tai yhdistelmän, jossa taloyhtiölle laaditaan kyselytulosten pohjalta myös strategia.

– Taloyhtiöstrategiaa ei voi oikeastaan tehdä ilman osakas- ja asukaskyselyä. Kun strategian tekeminen lähtee osakkaiden toiveista, ei kiinteistön tulevaisuutta jäädä pohtimaan vain hallituksen jäsenten kesken, Sivula sanoo

Taloyhtiöstrategia helpottaa päätöksentekoa, sanoo yhteyspäällikkö Esko Sivula Pamikselta.

Talokysely.fi-palvelu kehitystyön pohjana

Pamis otti asiakasyhtiöissään käyttöön Isännöintiliiton lanseeraaman Talokysely.fi-palvelun ja alkoi samalla kehittää taloyhtiöstrategioitaan.

Sivulan mukaan Pamissiosta on etua niin hallituksille kuin isännöinnillekin.

– Kun yhtiön tahtotila on kirjattu yhdessä paperille, tiedetään yhtiön tavoitteet ja päätöksenteosta tulee johdonmukaista.

Yhtiökokouksessa hyväksytty strategia antaa myös hallitukselle enemmän vapauksia, kun se tietää, mihin suuntaan yhtiötä kehitetään.

– Asuntokaupan näkökulmasta taloyhtiöstrategia taas luo taloyhtiölle hyvän imagon: täällä ei vain sammutella tulipaloja ja korjata rikkimenneitä asioita, vaan mennään jämäkästi eteenpäin. Strategian voi laittaa isännöitsijäntodistuksen liitteeksi, visioi Sivula.

Uutishuoneeseen