Toni Finell: “olen saanut hyviä neuvoja, koulutusta ja tukea työhöni”

Toni Finell Helsingin Seudun Isännöitsijät Oy
− Kun tulin alalle, janosin tietoa. Siksi hakeuduin heti kaltaisteni pariin ja liityin isännöitsijäyhdistykseen, Toni Finell sanoo. Kuva: Jarkko Mikkonen

Isännöitsijä Toni Finell arvostaa Isännöintiliiton tarjoamia koulutuksia ja sitä, että isännöinnin näkökulma näkyy kiinteistöalaan liittyvissä keskusteluissa.

Isännöinnin ammattitutkinto, kiinteistö- ja projektipäällikön tutkinto, teknisen isännöitsijän tutkinto ja johtavan ammatti-isännöitsijän tutkinto. Isännöintiliiton koulutuksia, Helsingin Ammatti-Isännöitsijät HAI ry:n luentolounaita. Toni Finell on koko uransa ajan kouluttautunut aktiivisesti, sillä siitä on hyötyä isännöitsijän työssä.

Jos haluaa toimia isännöitsijänä, täytyy seurata mitä alalla tapahtuu.

− Jos haluaa toimia isännöitsijänä, täytyy seurata mitä alalla tapahtuu. Pyrin osallistumaan koulutuksiin aina kuin mahdollista ja suosittelen sitä muillekin. Vaikka tieto olisi välillä vanhan toistoa, mukaan tarttuu aina myös jotain uutta. Lisäksi on tärkeää tavata alan ihmisiä, sillä keskustelujenkin kautta oppii.

Työvoimapoliittinen koulutus vuonna 2010 oli alkusysäys Finellin isännöintiuralle. Hän työskenteli aikaisemmin ravintola-alalla, mutta 2000-luvun alun taantuma johti työvoiman vähentämiseen ja silloisen työn painopistealueiden muuttumiseen.

− Työn suola oli ollut se, että oltiin innovatiivisia ja kehitettiin tuotteita ja palveluita. Taantuman aiheuttamien muutosten myötä ilo ja luovuus katosivat.

Finell sai harjoittelupaikan Helsingin Seudun Isännöitsijät Oy:stä. Hän suoritti aluksi isännöinnin ammattitutkinnon. Pian allekirjoitettiin työsopimus ja sillä tiellä Finell on edelleen.

− Meillä työskentelee nyt noin 30 isännöitsijää ja toiminta kasvaa koko ajan. Isännöitsijän työssä on ollut hyötyä siitä, että olin tottunut tulosvastuullisena ravintolapäällikkönä pyörittelemään numeroita ja asiakkaiden palveleminen oli tullut tutuksi.

Toni Finell

• työskentelee isännöitsijänä Helsingin Seudun Isännöitsijät Oy:ssä, joka on Isännöintiliiton jäsenyritys
  • toiminut alalla kymmenen vuotta
  • Helsingin Ammatti-Isännöitsijät HAI ry:n jäsen

Isännöinnin imagoa kehittämässä

Finell aloitti työt aikoinaan isännöimällä pienempiä taloyhtiöitä kokeneemman ammattilaisen ohjauksessa. Tänä keväänä hän on itse opastanut alalle tulevaa nuorta.

Uuden sukupolven kannustaminen isännöintiuralle ja alan imagon parantaminen ovat asioita, joiden eteen Finell haluaa tehdä töitä. Se on ollut mahdollista osallistumalla Isännöintiliiton hallituksen asettamiin työryhmiin. Vuodeksi kerrallaan asetettavat työryhmät ovat Isännöintiliiton tapa ottaa jäsenet mukaan kehittämään toimintaa.

Finell oli vuonna 2019 mukana Oppilaitosyhteistyö-työryhmässä ja vuonna 2020 hän hakeutui Isännöinnin imago -työryhmän jäseneksi.

− Työryhmissä on tullut esille ajatuksia, joita olen itsekin pohdiskellut, mutta myös itselle uusia näkökulmia. Nuorille on tärkeää palkan ja mukavan porukan lisäksi hyvä maine. Me kaikki isännöitsijät olemme alan käyntikortteja ja luomme omalta osaltamme isännöinnin imagoa.

Omassa työssään Finell on voinut konkreettisesti toteuttaa asioita, joilla madalletaan kynnystä tulla alalle.

− Pyrimme tekemään työn tekemisen helpommaksi uudelle työntekijälle ja antamaan aluksi uusien asiakkaiden sijaan isännöitäväksi vanhoja, tuttuja asiakasyhtiöitämme. Silloin hän voi tarvittaessa kysyä apua siltä kollegalta, joka tuntee yhtiön ja sen taustat.

Mukana keskusteluissa

Finell on tyytyväinen siihen, että Isännöintiliitto toimii näkyvästi alan puolesta ja ottaa kantaa alaan liittyviin ajankohtaisiin asioihin.

− Monet laintulkinnat vaikuttavat työhömme. Siksi on tärkeää, että käymme keskustelua ja kerromme oman näkemyksemme asioista.

Liiton jäsenyyttä harkitseville Finell vinkkaa erityisesti hyvistä lakipalveluista.

− Se on arvokas jäsenetu varsinkin silloin, jos yrityksessä ei ole omia lakimiehiä. Välillä on hyvä saada vahvistus omalle kannalle.

Liity isännöitsijäyhdistykseen