Heidi Kjellman: Olen päässyt unelmatyössäni pitkälle

Toimitusjohtaja Heidi Kjellman, Inno Isännöinti Oy

Olen aina tykännyt asumisesta. Lapsuudessani seurasin erilaisia kiinteistöihin liittyviä asioita vanhempieni töiden puolesta. Tämä johti siihen, että valmistuttuani 18-vuotiaana merkonomiksi aloitin työt kiinteistönvälittäjänä. Aloin kuitenkin pian odottamaan ensimmäistä lastani, ja työn viikonloppupainotteisuuden vuoksi jouduin pohtimaan uravalintaani uudelleen.

Hakeuduin äitiysloman aikana suorittamaan isännöinnin ammattitutkintoa. Äitiysloman päätteeksi aloitin työt kiinteistösihteerin kesälomasijaisena, josta etenin aluksi apulaisisännöitsijäksi ja sittemmin isännöitsijäksi.

Olen toiminut nyt yli 10 vuotta isännöintialalla ja saanut todistaa alan kehittymistä. Mielestäni alalla on edelleen tilaa kunnianhimoiselle ja tavoitteelliselle uudistamiselle ja kehittämiselle. Toivon, että me alalla toimivat uskaltaisimme ravistella perinteisiä toimintatapoja. Uusien tulijoiden tuoreet näkemykset ja ajatukset ovat myös alaa uudistava mahdollisuus.

Mielestäni ihanteellisia ominaisuuksia isännöitsijälle ovat rehellisyys, avoimuus, suunnitelmallisuus ja periksiantamattomuus. Hyvät sosiaaliset taidot ovat myös tärkeitä, sillä isännöitsijä tekee töitä ihmisille ja ihmisten kanssa. Suosittelen isännöitsijän työtä ehdottomasti niille, joilta löytyy edellä mainittuja ominaisuuksia.

Itse en vaihtaisi päivääkään pois, vaikka työmäärä on kausiluonteisesti usein suuri. Työ vaatii sitoutumista, mutta on joustavaa. Esimerkiksi mahdollisuudet suunnitella sekä aikatauluttaa omaa työtä ovat hyvät. Työ tarjoaa myös jatkuvasti mahdollisuuksia uuden oppimiselle sekä itsensä kehittämiselle.

Hakeuduin yrittäjäksi, koska halusin päästä tarjoamaan kunniahimoisesti parempaa isännöintiä. Yrittäjänä pääsen itse määrittämään palvelumme tason. Meillä on töissä erilaisia persoonia, joilla on erilaista osaamista ja erilaiset mielenkiinnon kohteet. Täydennämme toinen toisiamme, ja se on mielestäni ammatillisesti mielenkiintoinen ympäristö. Koska isännöitsijä on asiantuntija, isännöintiyrittäjänä johdan asiantuntijaorganisaatiota.

Olen lähtenyt tyhjästä liikkeelle ja päässyt unelmatyössäni pitkälle. Kaikki on mahdollista kun uskoo itseensä.