Huomaa tietosuoja sähkölukkoja hankittaessa

Sähköisiin lukitusjärjestelmiin tallentuu henkilötietoja eli tietoja asukkaiden talossa liikkumisesta.

Tietosuoja-asetus korvaa henkilötietolain 25.5.2018. Taloyhtiön velvollisuus on senkin jälkeen laatia rekisteri-/tietosuojaseloste jo ennen järjestelmän käyttöönottoa. Tähän löytyy nykyisen henkilötietolain mukainen malli Isännöintiliiton jäsenmateriaaleista Dropboxista. Malli päivitetään tietosuoja-asetusta vastaavaksi talven aikana.

Sähköisen lukitusjärjestelmän tietoja saa toimittaa vain rikosten ennaltaehkäisemiseen ja selvittämiseen, käytännössä poliisille tai tulliviranomaiselle. Esimerkiksi taloyhtiön hallitus ei saa katsella kulkutietoja halutessaan selvittää pyykkituvan väärinkäyttöä.

Miten hyvin hallinnoitu taloyhtiö hoitaa lukitusturvallisuuden? Entä vaikuttaako sähköinen lukitusjärjestelmä vakuutuksiin? Webinaarissa Aika vaihtaa lukot? Asiaa lukitusturvallisuudesta on myös case-esimerkki huolimattomasta avainhallinnasta. Löydät linkin tallenteeseen Isännöintiliiton jäsenmateriaaleista kohdasta Webinaarit ja luentoaineistot.

Pyydä oikeudet jäsenmateriaaleihin (jäsenyritysten henkilökunnalle): toimisto@isannointiliitto.fi