Uudet taloyhtiöt perustetaan kohta sähköisesti – lue miten

Vuodenvaihteessa avautuva osakehuoneistorekisteri vaikuttaa myös uuden asunto-osakeyhtiön perustamiseen. Jatkossa uuden asunto-osakeyhtiön perustamisilmoitus tehdään sähköisesti YTJ-asiointipalvelussa, eikä paperinen asiointi ole enää mahdollista. PRH eli Patentti ja rekisterihallitus laajentaa parhaillaan YTJ-asiointipalveluaan tätä varten.
Perustamisilmoituksen rekisteröinnin jälkeen vastaperustetun asunto-osakeyhtiön perustiedot, huoneistoselitelmä ja omistajatiedot siirtyvät automaattisesti osakehuoneistorekisteriin.

Suurin muutos perustamisilmoituksessa on se, että kaupparekisteriin ilmoitetaan tiedot määrämuotoisella lomakkeella muun muassa toimialan, yhtiöjärjestyksen, yhtiöjärjestykseen kuuluvan huoneistoselitelmän sekä omistajatietojen osalta.

Asunto-osakeyhtiön toimialatietojen osalta ilmoitetaan yhtiön hallitsemasta kiinteistöstä kiinteistötunnus, määräalatunnus tai laitostunnus. Järjestelmä tarkistaa automaattisesti Maanmittauslaitokselta, onko tunnus oikein. Lisäksi ilmoitetaan kiinteistön hallintaperuste, eli onko kyse omistus- vai vuokrakiinteistöstä.

Uuden asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys muodostuu palvelussa ilmoitetuista tiedoista.

Ilmoittaja liittää YTJ:n palvelussa perustamisilmoitukseen tarvittavat liitteet ja maksaa ilmoituksen käsittelymaksun verkkopankkitunnuksin, luottokortilla tai verkkolaskutusosoitetta käyttäen.

Uusi asunto-osakeyhtiö saa Y-tunnuksen heti, kun perustamisilmoitus on tehty. Y-tunnus tulee näkyviin YTJ-palveluun ja -yrityshakuun.

Lähde: Uutinen PRH:n verkkosivuilla