Osakas, näin ilmoitat remontista oikein

Asunto-osakeyhtiölain mukaan osakkaan on ilmoitettava taloyhtiölle kirjallisesti remontista aina, kun remontti voi vaikuttaa taloyhtiön vastuulla oleviin talon rakenteisiin tai naapuriasuntoihin. Nyrkkisääntönä on, että liki kaikista asunnossa tehtävistä muutoksista pitää ilmoittaa. Tavoitteena on turvata sekä remontintekijän että muiden osakkaiden oikeudet.

Ilmoita aina näistä remonteista

  • parketin asennus muovimaton tilalle
  • wc:n, kylpyhuoneen ja saunan remontointi, rakentaminen tai poistaminen
  • keittiön allaskaappien vaihtaminen
  • pesukoneen tai astianpesukoneen asentaminen, jos koneen vesi- ja viemäriletkulle tai sähköjohdolle ei ole liitäntävalmiutta
  • hanan tai wc-istuimen vaihto
  • hanan irrottaminen, veden katkaisemista edellyttävät työt
  • kiinteiden sähköjohtojen asentaminen ja poistaminen
  • viemäri-, käyttövesi-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvien laitteiden asentaminen, muuttaminen tai poistaminen (lämmitysjärjestelmään kuuluva lämmityspatteri tai lattialämmitys, integroitu liesi, liesikupu tai ilmanvaihtoon kytketty liesituuletin, lämminvesivaraaja)
  • parvekkeen lattian pinnoitteen vaihtaminen (saattaa vaikuttaa vesieristykseen)
  • muutokset kantaviin väliseiniin
  • muutokset ulko-oviin (esimerkiksi ovisilmän tai turvalukon asentaminen)
  • kevyiden väliseinien purkaminen, siirtäminen tai uusien rakentaminen, jos seinien sisällä kulkee sähkö- yms. johtoja

Muiden remonttien kohdalla tarkasta ilmoitusvelvollisuus isännöinniltä tai taloyhtiösi hallitukselta.

Remontista ilmoitetaan isännöintiyritykseen, jos hallitus on sopinut näin isännöinnin kanssa. Ilmoita remontista hyvissä ajoin. Remontti-ilmoituksen kohtuullinen käsittelyaika on enintään kuukausi, loma-aikoina enintään kaksi kuukautta.

Jos muutostyö vaikuttaa naapureihin, hallituksen tai isännöinnin tehtävänä on ilmoittaa muutoksesta heille. Tämän jälkeen naapurit voivat harkita, onko heillä mahdollisuus puuttua remonttiin. Remontintekijän kannattaa itsekin ilmoittaa naapureille suunnittelemastaan remontista ja työn aiheuttamasta haitasta.

Mitä ilmoitetaan?

  • osakkaan nimi ja yhteystiedot
  • tarkka osoite
  • mitä korjataan
  • milloin korjataan (remontin alkamisaika ja sen kesto)
  • kuka remontin tekee (myös suunnittelijoiden, urakoitsijoiden ja työnvalvojien nimet, yhteystiedot ja Y-tunnukset)

Miten ilmoitetaan?

Taloyhtiön hallitus sopii isännöintiyrityksen kanssa siitä, miten ilmoitukset käsitellään ja miten asiasta tiedotetaan osakkaille. Monet isännöintiyritykset ovat antaneet osakkaille ohjeet remontti-ilmoituksen tekemisestä esimerkiksi verkkosivuillaan. Remontti-ilmoitukset tulee tehdä kirjallisesti, jotta tiedot voidaan säilyttää ja tallentaa.

Osakkaan on ilmoitettava remontista oikein, jotta työstä tulee asianmukainen merkintä isännöitsijäntodistukseen. Näin uusi omistaja saa asuntokaupan yhteydessä tiedon tehdyistä remonteista.

Maksaako ilmoituksen käsittely?

Pelkästä lakisääteisen ilmoituksen tallentamisesta ei peritä osakkaalta maksua, mutta taloyhtiö voi periä työtä suunnittelevalta osakkaalta ilmoituksen käsittelystä aiheutuvat kohtuulliset ja tarpeelliset ylimääräiset kulut. Ylimääräisiä kuluja voi syntyä esimerkiksi, jos hallituksen pitää kokoontua remontti-ilmoituksen vuoksi, tai jos ilmoituksen käsittelyyn tarvitaan lisäselvityksiä.

Kiinteistöliitto ja Isännöintiliitto suosittelevat, että osakkaalta perittävien ilmoitusmaksujen perusteet käsitellään taloyhtiön hallituksessa ja että taloyhtiö pitää osakkaiden saatavana ilmoituksen tekemistä koskevat ohjeet.

Tutustu oppaaseen: Opas kunnossapito- ja muutostöitä koskevasta osakkaan ilmoitusvelvollisuudesta ja ilmoituksen käsittelystä perittävistä maksuista

Remontin valvonta

Ilmoitusvelvollisuuttakin tärkeämpää on, että remontit tehdään oikein ja niitä valvotaan asianmukaisesti. Taloyhtiö valvoo osakkaiden remontteja, jos ne voivat aiheuttaa haittaa tai vahinkoa taloyhtiölle, sen omaisuudelle tai naapureille.