Hyvinvointi tulee ensin

Henkilökunnan hyvinvointi ja asiakassuhteiden pysyvyys korreloivat usein keskenään.

Janna Rantala (edessä) kollegoineen kokoontuu kahvitauoilla tietovisailemaan. Kuva Opa Latvala

Isännöitsijä, toimitusjohtaja Jonna Rantala johtaa isänsä perustamaa perheyritystä Tampereella. Isännöinti Järvinen Oy työllistää Rantalan ohella kolme isännöitsijää, kiinteistösihteerin, kirjanpitäjän sekä teknisen isännöitsijän. Päätöksen­teossa Rantalaa auttaa veli Jani Järvinen, joka toimii myös teknisenä asiantuntijana yrityksessä.

– Meillä on töissä motivoituneita ammattilaisia, joilla on koulutus tehtäviinsä ja hyvä asenne asiakaspalveluun. Olemme yhdessä loistoporukka, kuvailee Rantala työyhteisöään.

Työpaikan hyvä tunnelma lähtee hänen mukaansa useammasta tekijästä. Yksi tärkeimmistä on työntekijöiden kuunteleminen. Avokonttorissa on totuttu jakamaan sekä huolet että ilonaiheet. Hankalat asiakastilanteet puretaan läpi ja työn organisointiin mietitään ratkaisuja yhdessä. Yhteinen huumori auttaa jaksamaan.

– Tärkeintä on kuunnella jokaista yksilönä, sillä jokaista motivoivat eri asiat.

Rantala nostaa esiin myös osaamisen arvostamisen. Henkilökunnan osaamista kehitetään sen pohjalta, millaista lisäkoulutusta kukin tarvitsee. Rantala toimii omien oppiensa mukaan ja on hankkinut itselleen sertifioidun business coachin koulutuksen esimiestyön tueksi.

Myös fyysiseen hyvinvointiin kiinnitetään yrityksessä huomiota ja välillä järjestetään rennonpaa tekemistä yhdessä.

– Meillä on säädettävät työpöydät, jumppakeppejä, vastamelukuulokkeita ja kirkasvalolamppuja toimistolla. Välillä on käyty yhdessä aamujoogassa. Kevätkiireiden aikaan hieroja tulee toimistolle. Päivittäisellä kahvitunnilla käydään aina Aamulehden tietovisakysymykset yhdessä läpi. Toisinaan järjestämme yhdessä mölkkykisoja, luettelee Rantala.

Toki myös Isännöinti Järvisellä tunnetaan isännöintityön tavalliset haasteet: kevät iltakokouksineen vaatii venymään. Rantalan mielestä on kuitenkin tärkeää laittaa rajat sille, mihin saakka pitää venyä.

– Jos yksittäisen asiakkaan tuoma työkuorma kasvaa liian kovaksi, olen joskus myös irtisanonut asiakkaan. Olemme myös tarkkoja sen kanssa, että työntekijät eivät tee töitä viikonloppuisin ja viesteihin ei tarvitse vastata ilta-aikaan.
Kun kevät vaatii pidempiä työpäiviä, kertyneet ylityötunnit voi pitää lomina kesäisin ja syksyisin. Työajan seuranta ja liukuma-aika ovat jo käytössä, parhaillaan yrityksessä pohditaan työaikapankkia.

Hyvä työhyvinvointi näkyy suoraan esimerkiksi vähäisinä sairauspoissaoloina. Henkilökunnan hyvinvoinnin ja toimivien asiakassuhteiden välillä on myös Rantalan mukaan tietynlainen yhteys.

– Meillä on asiakassuhteissa niin pieni vaihtuvuus, että se helpottaa työntekijöiden työkuormaa. Toisaalta henkilökunnan hyvinvointi näkyy asiakkaille päin ja helpottaa asiakastyötä, sanoo Rantala.

Teksti Meri Siippainen