Kun hissi harmaantuu

Hyvinkään Isännöinnin Anne Piekkari esittelee Asunto-Oy Toukolanpihan uutta hissiä. Hissi­kori ei ole juuri entistä suurempi, mutta automaattiovi helpottaa kulkua.

Suomen lähiöt ovat täynnä ikääntyviä kerrostalohissejä. Milloin hissi kannattaa uudistaa ja milloin asentaa kokonaan uusi?

Hissien korjausvelka kasvaa koko ajan. Taloyhtiöt hallitsevat muutoin hyvin ennakoivan korjauksen, mutta hissien uusimistarvetta ei selvitetä ennen kuin on pakko. Hissin hajotessa havahdutaan, että varaosia ei saada eikä hissi ole ajanmukainen, Koneen myyntipäällikkö Riku Nevalainen sanoo.

Nevalaisen mukaan taloyhtiöiden olisi hyvä selvittää hissiensä tila. Tämä hoituu tilaamalla kirjallinen selvitys joko hissin-
huoltoyritykseltä tai hissikonsultilta. Vanhentuneen tekniikan päivitykseen löytyy kaksi tapaa: osamodernisointi tai uusi hissi.

Uusi on aina uusi

Nevalaisen mielestä uusi on paras vaihtoehto silloin, kun on kyse 1960−80-lukujen tavanomaisista hisseistä. Näissä on kahvasta avattava ovi ja monissa yhä liikkuva etuseinä. Näin iäkkään tekniikan varaosien saanti heikkenee jatkuvasti.

Vanhaan hissikuiluun sovitettu uusi hissikori on yleensä aiempaa syvempi, joskus myös leveämpi. Automaattiovi helpottaa kulkua rollaattorilla tai lastenvaunuilla. Esteettömyys on tärkeää, sillä Suomeen pitää saada puoli miljoonaa esteetöntä asuntoa lisää vuosikymmenessä.

Nykyhissit ovat hiljaisia ja turvallisia. Kuiluun pystytään sijoittamaan tekniikkaa, joka on aiemmin sijainnut erillisessä konehuoneessa.

Täysuusimisen haittapuoli on asennusaika. Vaikkapa kuuden viikon hissittömyys on asukkaille hankalaa.
Uuden hissin kalleutta tasoittaa ARAn taloyhtiöille myöntämä esteettömyysavustus. ARA myöntää tietyin ehdoin esteettömyysavustusta 45 prosenttia ulko-ovien automaattioviin, kulkuluiskiin ja hissien vedettävien ovien muuttamiseen automaattisiksi.

Uusissa hisseissä on myös hyvä valaistus.

Kun vanha hissi korvataan uudella, avustusta ei saa koko hissiremontista, vain automaattiovien osuudesta. Myös suuremmasta hissikorista voi saada joissakin tapauksissa saman 45 prosentin tuen. Vaikka avustusta ei saa hissiremontin kaikkiin kuluihin, jo osatuki ohjaa usein valitsemaan uuden hissin.

Osamodernisointi maksaa vähemmän

– Mikäli ajatellaan vain rahaa, osamodernisointi on selvästi halvempi kuin uusi hissi, Nevalainen toteaa.

Osamodernisointi on luontevinta, kun hississä on jo automaattiovi. Kääntö­ovelliset vanhukset kannattaa useimmiten korvata uudella.

Osamodernisoinnissa uusitaan monesti elektroniikka, sähköiset osat, sähköjohtimet ja nostokoneisto. Lisäksi saatetaan asentaa hissikoriin oma ovi, jos sellaista ei jo ole, ja parantaa turvallisuutta esimerkiksi asentamalla kaksipiirijarrut.

Hintaa ei voi laskea kaavamaisesti, mutta vanhan tekniikan laaja uudistaminen saattaa maksaa esimerkiksi reilun puolet uuden hissin hinnasta. Jos mukaan lasketaan uusia esteettömiä hissejä suosiva ARAn avustus, niin vanhan tekniikan perusteellinen uusiminen saattaa maksaa jopa kaksi kolmasosaa uuden laitteen hinnasta.

Rakennusvuosi ei kerro suoraan, milloin uudistus on järkevää. Valmistaja ja malli määräävät, onko varaosia ja päivityspakettia saatavissa. Nykyhissien elinkaarta rajaa lähinnä elektroniikka: piirikorttien käyttöikä on noin 25 vuotta.

Yhden hissityypin osalta osamodernisointi on vakiintunut tapa. Helsingin vanhoissa arvorakennuksissa on tyylikkäitä haitariovellisia hissejä. Jugendkaunottarien hisseistä uusitaan tekniikkaa, mutta ahtaat puupaneloidut korit säilytetään.

Puoli vuosisataa se kesti

Hyvinkääläisen Asunto-Oy Toukolanpihan alkuperäiset kaksi hissiä oli rakennettu vuonna 1967. Yhtiö koostuu kahdesta viisikerroksisesta kerrostalosta. Taloja on isännöinyt vuodesta 1995 Hyvinkään Isännöinnin Anne Piekkari. Piekkarin mukaan hissit alkoivat osoittaa ikääntymisen merkkejä vuoden 2014 tienoilla.

– Niihin alkoi tulla enemmän ja kalliimpia vikoja ja osien saatavuus oli heikkoa. Vähitellen oli seinä vastassa, Piekkari toteaa.

Hankkeen tueksi värvättiin hissikonsultti vuonna 2019. Hän kartoitti tilanteen ja kertoi heti, millaisia hissivaihtoehtoja oli tarjolla ahtaaseen vanhaan kuiluun. Isännöitsijän mukaan konsultin tuki helpotti päätöksentekoa.

Vaihtoehtoja hallitus kävi läpi myös tutustumalla käytössä oleviin hisseihin. Konsultti hoiti tarjouspyynnöt ja sopimukset pätevästi ja toimi remontin valvojana. Hanke siunattiin yhtiökokouksissa ja kesällä 2020 taloihin asennettiin uudet hissit. Työ kesti kuutisen viikkoa hissiä kohti, aikataulukin piti.

Yhtiössä työskenteli kaksi eri tiimiä, jolloin asennukset sujuivat osin limittäin. Töiden ajaksi osa iäkkäistä asukkaista muutti sukulaisten luokse ja osa sai tukea kotiasumiseen. Hanke aikataulutettiin tarkoituksella kesämökkikauteen.

Piekkari kertoo, että aikainen tiedotus on elintärkeää korjauksessa, joka hankaloittaa asukkaiden arkea.

– Kerroimme asiasta niin yhtiökokouksissa kuin tiedotteinkin. Jo puoli vuotta aiemmin kaikki tiesivät hankkeesta. Tämä on tärkeää, kun kulkeminen vaikeutuu pitkäksi ajaksi, hän korostaa.

Uudet hissikorit eivät ole merkittävästi suurempia, mutta automaattiovi helpottaa kulkua selvästi. Modernit hissit ovat myös miellyttävän hiljaisia. Tekniikka sijoitettiin kuiluun eli konehuoneet jäivät tyhjiksi.

– Kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Automaattiovet paransivat turvallisuutta ja käytettävyyttä. Samalla poistui kiilaantumisvaara, aiemmin hisseissä oli liikkuva etuseinä. Ulkoasultaan ja valoiltaan nämä ovat hienoja, Piekkari sanoo.

Kahden hissin kokonaiskustannus suunnitteluineen ja oheiskuluineen oli noin 170 000 euroa eli noin 94 euroa huoneistoneliötä kohti.

Kommentti

Kohti älyhissejä

Perinteinen hissi on kauan toiminut yksinkertaisesti: ihminen painaa nappulaa ja kori liikkuu haluttuun kerrokseen. Informaatiotekno­logian myötä rakennuksista ja hisseistä on tulossa älykkäitä.

Koneen Riku Nevalaisen mukaan hissien tekniikka on sopeutumassa älyrakentamiseen niin, että ne pystyvät kommunikoimaan eri rajapintojen kautta tarvittaviin suuntiin. Esimerkiksi valtaosa Koneen uusista hisseistä liitetään jo tekoälysovellukseen, joka pystyy hissin lähettämiä parametrejä seuraamalla ennustamaan huoltokohteita ja vikaantumista.

Uudenaikaisimmat hissit pystyvät tukemaan robotteja. Älytalojen siivousrobotit osaavat tilata itselleen hissin ja huristella kerroksesta toiseen tehdessään siivoustöitä tai käydessään latausasemassa.

Espoon kaduilla liikkuu jo pieniä kuusipyöräisiä ruoankuljetusrobotteja, jotka vievät soijamaitoa ja maksa­laatikkoa kaupasta kotiovelle ja soittavat kiitokseksi Mattia ja Teppoa, kun tilaaja nappaa ostoksensa. Tulevaisuudessa nämäkin koneet pääsevät sisälle kerrostalojen rappukäytäviin ja osaavat nousta hissillä tarvittavaan kerrokseen oikean oven eteen. Osa pakettien ja kirjeiden toimituksista hoitunee tulevaisuudessa roboteilla.

Kaikkia älyrakennusten ja -hissien tulevia sovelluksia ei pystytä vielä ennustamaan, mutta hissien valmistajat valmistautuvat jo ennalta niihin.

Teksti Kimmo Luukkonen Kuvat Jarkko Mikkonen