Kumppanikolumni: Mitä asiakkaasi haluavat lukitukselta?

Yksittäisistä tuotteista kohti asukkaiden ja taloyhtiöiden tarpeita.

Taloyhtiön hallituksen kokouksessa lupasin tutkia vaihtoehtoja lukituksen uudistamiseen. Kasaan tietoja ratkaisuista, joita voisin esitellä hallituksen jäsenille: mekaaninen ja digitaalinen lukitusratkaisu, mobiiliavaus, tilavarausjärjestelmä-integraatio… Ratkaisuja on monia. Mietin, kuinka isännöitsijät mahtavat löytää oikeat lukitusratkaisut kuhunkin taloyhtiöön.

Miksi lukitushankkeissa tarpeiden tunnistaminen ja suunnitelmallisuus jäävät usein pienemmälle huomiolle kuin muissa korjaushankkeissa? On vaikea uskoa, että yksi ratkaisu voisi palvella kaikkia noin 100 000 asunto-osakeyhtiötä.
Oikean ratkaisun löytäminen vaatii kaksi asiaa, jotka isännöitsijän on hyvä selvittää asiakkaalta.

Näin syntyy onnistunut lukitusurakka

Ensimmäinen askel on tarpeen kartoitus: Mitä uudella lukitusratkaisulla halutaan saavuttaa?

Halutaanko joustavuutta ja muuntautumiskykyä? Onko tarvetta lisätä yhteiskäyttötilojen oviin älyä? Halutaanko taloyhtiössä liikkua perinteisellä avaimella vai ehkä mobiililaitteilla? Onko tarvetta helpottaa kotiin toimitettavien palveluiden tai kotihoidon pääsyä huoneistoihin?

Taloyhtiön tarpeiden kartoitus antaa hallitukselle raamit, mitä tulevalta lukitusratkaisulta vaaditaan. Tämän pohjalta on helpompi löytää tarvittavat ­ominaisuudet erilaisista ratkaisuista ja sitä kautta oikea ratkaisu asiakkaan taloyhtiöön.

Tarpeet ratkaisevat ominaisuudet, ja ominaisuudet ratkaisevat tuotteet.

Seuraavaksi on hyvä pyytää lukitusasiantuntija kiertämään kohde läpi. Asiantuntijat pystyvät arvioimaan, voidaanko olemassa olevan lukitusratkaisun komponentteja hyödyntää uudessa lukitusjärjestelmässä. Asiantuntijalta kannattaa pyytää kohteen lukkolista, jonka avulla isännöitsijän on vaivatonta kilpailuttaa tuleva lukitushanke. Kun lukkolistalla on jokainen taloyhtiön lukko ja taloyhtiön valitsema lukitusratkaisu, niin lukkoliikkeiden on helpompi tehdä vertailukelpoisia tarjouksia.

Näillä kahdella asialla pystytään vähentämään isännöitsijän työmäärää lukitushankkeen aikana. Abloyn lukitustuotteiden asiantuntijoina palvelevat 150 ABLOY-valtuutettua lukkoliikettä ympäri Suomen.

Jokaisella taloyhtiöllä on omia visioitaan – annetaan asukkaille mahdollisuus liikkua jousta­vasti ja monipuolisesti. Ratkaisut ovat jo olemassa, auta asiakasta löytämään omansa.

Teksti: liiketoiminnan kehityspäällikkö Markku Winberg, Abloy Oy

Abloy Oy tarjoaa monipuolisia lukitus- ja kulunhallintaratkaisuja nykyaikaisen asumisen tarpeisiin.