Kesäparatiisi taloyhtiön pihaan?

Suomalaiseen kesälomakuvastoon kuuluu vahvasti mökki ja järvimaisema. Miljoonille suomalaisille tutumpi kesämaisema on kuitenkin oman kerrostalon piha. Voisiko taloyhtiön pihasta tehdä kesäparatiisin? Lue ideat viihtyisään kerrostalopihaan.

1. Taloyhtiön puutarhassa vain asukkaiden yhteinen mielikuvitus on rajana

Kerrostalonkin pihan voi saada kukoistamaan yhtä hienoksi kuin mökkipuutarhan. Pihan kehittämisen pelisäännöt kannattaa sopia yhdessä joko taloyhtiön hallituksessa tai yhtiökokouksessa.

– Kun isot linjat ja budjetti on päätetty yhdessä yhtiökokouksessa, voivat innokkaimmat puutarhurit hoitaa pihaa pitkin kesää itsenäisestikin. Pihan hoitaminen ei tarvitse olla taloyhtiön hallituksen harteilla, vaan parhaat viherpeukalot voivat löytyä muualtakin, sanoo Isännöintiliiton viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Liina Länsiluoto.

2. Puut tarjoavat viileyttä

Taloyhtiön pihan puut tarjoavat viihtyisyyttä ja suojaa sekä asukkaille että vaikkapa alueen linnuille. Tutkimusten mukaan puusto voi todella auttaa kesäkuumalla. Varjoisa piha-alue voi olla helteillä jopa useamman asteen viileämpi kuin paahteinen asfalttiviidakko.

– Ammattimainen puutarhasuunnittelija voi auttaa pihan kasvien ja puuston suunnittelussa. Hallitus voi pyytää isännöintiä kilpailuttamaan puutarhasuunnittelijan, jotta pihalle saadaan parhaat ideat, Länsiluoto sanoo.

3. Kasveista kauneutta ja hyötyä

Myös taloyhtiön puutarhakasvit voivat olla hyvin monipuolisia. Kukkien lisäksi taloyhtiön pihalle voidaan laittaa esimerkiksi viljelylaatikoita hyötykasveineen. Niiden hoidosta ja sadon syömisestä kannattaa jälleen sopia yhdessä asukkaiden kesken.

– Yleinen sääntö taitaa olla, että kaikki saavat ihailla kasveja, mutta sato tulisi jättää viljelyä hoitaneille ihmisille, Länsiluoto sanoo.

4. Nurmikko vai niitty?

Perinteisen pihanurmikon vaihtoehtona taloyhtiössä voidaan miettiä niityn tai esimerkiksi ajamattomien niittysaarekkeiden tekemistä taloyhtiön pihalle.

– Niittykukat vievät monen muistot mummolaan tai mökkipaikkojen tienpientareille. Kauniit kukat voivat houkutella paikalle myös perhosia, mehiläisiä ja muita pölyttäjiä ja auttaa niiden selviytymistä kaupunkioloissa, Länsiluoto sanoo.

5. Korttelipihalla lisää tilaa kaikille

Jos ruoho on vihreämpää naapurin puolella, naapuruston pihojen yhdistäminen voi kuulostaa houkuttelevalta. Helsingissä on käynnissä hanke, jossa kehitetään mallia yhteisten korttelipihojen luomiselle.

– Parhaimmillaan pihat yhdistämällä asukkaat saavat käyttöönsä monenlaisia erilaisia piha-alueita: leikkipiha voi olla vaikkapa yhdessä kulmassa korttelipihaa, varjoisa istuskelupaikka toisaalla ja grilli kolmannella nurkalla. Pihan yhteisistä pelisäännöistä, kustannuksista ja huollosta kannattaa toki sopia huolella pihan taloyhtiöiden hallitusten kesken. Malli ei siis ole aivan mutkaton, mutta jos se saadaan toimimaan, asukkaille voi olla korttelipihasta paljon iloa, Länsiluoto sanoo.

6. Kesäkanala pihalle?

Joissakin kerrostaloissa maalaistunnelmaa on tuotu pihaan jopa omalla kanalalla. Kaupunkikanalat ovat varsin harvinainen ilmiö, mutta toki hauska idea talon asukkailta. Jos oman taloyhtiön pihalle haaveilee tällaista, pitää asia viedä taloyhtiön hallituksen päätettäväksi.

– Hallituksella on periaatteessa valta päättää tällainen asia, mutta koska kanala tai muu mittavampi työ pihalla voi herättää monenlaisia tunteita talon asukkaissa, fiksua on päättää asia niin, että kaikki asukkaat saavat äänensä kuuluviin päätöksenteossa. Käytännössä tämä tapahtuu yhtiökokouksessa tai vaikkapa asukaskyselyä hyödyntäen. Lisäksi kanalan pitäjän pitää ilmoittautua eläintenpitäjäksi ja rekisteröidä eläinten pitopaikka Ruokavirastoon. Kerrostalon pihalla kanalasta kannattaa siis haaveilla pikemmin ensi kesää kuin tätä kesää silmälläpitäen, Länsiluoto sanoo.

7. Haaveissa pihajuhlat? Hengailla saa mutta ei häiritä

Onko taloyhtiön piha niin kiva, että sinne tekee mieli kutsua kavereitakin? Pääsääntö vieraiden kutsumisessa on, että hengailla saa, mutta ei häiritä.

– Isommista juhlista, jotka aiheuttavat väistämättä ääntä, kannattaa kertoa naapureille etukäteen. Ja aina tulee myös noudattaa taloyhtiön järjestyssääntöjä kuten yörauhaa, Länsiluoto sanoo.

8. Paratiisiin kuuluu muiden huomioiminen

Kerrostalon kesäparatiisiin kuuluu muiden huomioiminen. Jotta järjestyssäännöt ja pihan käytön säännöt ovat kaikille selvät ja reilut, niistä kannattaa päättää yhtiökokouksessa. Järjestyssääntöjen nojalla myös taloyhtiön on tarvittaessa helpompi puuttua epätoivottuun käyttäytymiseen.

– Moni konflikti ratkeaa kuitenkin usein jo sillä, että naapurukset juttelevat keskenään. Kaupunkiasumisessa muiden huomioiminen kuuluu asiaan. Näin kaikki saavat nauttia kesästä hyvillä mielin, Länsiluoto sanoo.

Mukava penkki puun varjossa, istutuslaatikoita, grillipaikka vai kesäkanoja? Taloyhtiön pihan kehittämisessä vain asukkaiden mielikuvitus on rajana. Kuva: Adobe Stock, Taina Sohlman.