50-vuotias Kuopion Talokeskus haastaa hyvän asian puolesta

Kuopion Talokeskus täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Kiinteistönvälityksestä aloittaneen yrityksen painopiste siirtyi 1970-luvulla ensiksi isännöintiin ja sitten kiinteistönhoitoon. Sillä tiellä ollaan edelleen.

– Pitkän iän salaisuus on osaava ja luotettava henkilökunta. Meillä on usea työntekijä ollut palveluksessa jo yli 35 vuotta, toimitusjohtaja Allan Pulkkinen kertoo.

Hopen edustajat Anne Niskanen (lahjoitustaulu kädessä) ja Noora Kartaslammi kertoivat lahjoituksen tulevan kovaan tarpeeseen. Vasemmalla vastaava isännöitsijä Jari Bolodin ja oikealla toimitusjohtaja Allan Pulkkinen. Kuva: Kuopion Talokeskus.

Isännöintialan muutoksissa riittää opittavaa

Vuosikymmenet ovat opettaneet isännöintialasta yhtä sun toista. Uuden oppiminen jatkuu koko ajan lainsäädännön muuttuessa ja palvelujen sähköistyessä.

– Tällä alalla riittää töitä, mutta riittääkö tekijöitä? Lainsäädäntökin pitää huolen, että isännöitsijät pysyvät kiireisinä. Tällä hetkellä päänvaivaa aiheuttaa tietosuoja-asetus, Pulkkinen pohtii.

Hän uskoo sähköisten palveluiden osalta kehittämisen varaa olevan kaikilla alan toimijoilla. Pulkkinen uskoo, että muutaman vuoden kuluessa isännöitsijöiden ja asiakkaiden yhteydenpito siirtyy pääasiassa verkkoon.

– Mekin parannamme sähköistä palveluamme pikkuhiljaa, hän sanoo.

Hyväntekeväisyyshaaste kaikille alan toimijoille

Kukkien ja lahjojen sijaan Kuopion Talokeskus haastoi asiakkaansa ja yhteistyökumppaninsa lahjoittamaan rahaa Hope Kuopio ry:lle. Muhkea 3000 euron lahjoitus käytetään vähävaraisten lapsiperheiden urheilu- ja liikuntaharrastuksen tukemiseen. Lisäksi Kuopion Talokeskus lahjoittaa Hopelle taloyhtiöiden varastoihin omistajattomiksi jääneitä lasten polkupyöriä, kelkkoja, pulkkia ja muita harrastusvälineitä.

– Vähävaraisuus näkyy Kuopionkin katukuvassa pitkinä leipäjonoina, joissa seisoo myös perheenisiä ja -äitejä. Halusimme antaa lahjoituksen hyväntekeväisyyteen, joka auttaa oman seutukuntamme tavallisten, vähävaraisten perheiden lapsia ja nuoria aivan ruohonjuuritasolla, Pulkkinen sanoo.

Vapaaehtoisvoimin pyörivä valtakunnallinen Hope ry jakaa vähävaraisille ja kriisin kokeneille perheille konkreettisia lahjoituksia vaatteiden ja tavaran muodossa sekä tarjoaa lapsille ja nuorille esimerkiksi harrastustukea.

Kerätyn potin kannustamana Kuopion Talokeskus käynnisti hyväntekeväisyyshaasteen, jonka toivoo leviävän isännöintialan toimijoiden parissa. Haasteessa kerätään Hope ry:lle lisää lahjoituksia. Toiveissa on positiivinen lumipalloefekti.

– Aloitamme itse 100 eurolla. Uskomme yhteistyökumppaneidemme lähtevän mukaan ja edelleen haastavan omia yhteistyökumppaneitaan, Pulkkinen sanoo.

Teksti: Merilla Kivineva