Sopiihan vuoden tärkein kokous kalenteriisi?

Mikä yksittäinen iltameno vaikuttaa eniten keskimääräisen suomalaisen vuoden menoihin? Kyse ei ole railakkaasta baari-illasta, vaan taloyhtiön yhtiökokouksesta. Tänä vuonna yhtiökokouksen vaikutus omiin menoihin voi olla tärkeämpi kuin vuosiin. Vastikkeiden korotuspaineet ovat monessa taloyhtiössä kovemmat kuin mahdollisesti kertaakaan 2000-luvun aikana. Esimerkkilaskelma kaksiosta uudiskohteessa osoittaa korkojen nousun hurjan vaikutuksen.

Taloyhtiön yhtiökokoukseen osallistuminen voi olla oman talouden kannalta todella tärkeää. Kuva: AdobeStock.

Vaikka kahvipöytäkeskustelut yhtiökokouksista usein todistavat toista, taloyhtiön yhtiökokouksen pitäisi olla monelle suomalaiselle yksi vuoden tärkeimmistä tapahtumista.

– Yhtiökokouksessa saa tärkeää tietoa siitä, miten omaa omaisuutta hoidetaan. Yhtiökokous on myös tärkeä paikka vaikuttaa sen hoitoon, sanoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Juho Heino.

Tänä vuonna osallistuminen yhtiökokouksiin on erityisen tärkeää, sillä painetta vastikkeiden korotuksiin on monissa taloyhtiöissä. Yhtiökokous päättää vastikkeista.

– Tänä vuonna vastikkeisiin voi tulla huomattaviakin korotuksia inflaation ja korkojen nousun takia, mutta myös siksi, että monessa yhtiössä taloudelliset puskurit on syöty. Paras tapa kuulla korotuksen syistä on osallistua yhtiökokoukseen ja kysyä siellä isännöinniltä ja hallitukselta yhtiön taloudellisesta tilanteesta. Yhtiökokouksessa päätetään myös yhtiön korjaushankkeista, jotka ovat taloudellisestikin erittäin merkittäviä osakkaille. Osallistumalla yhtiökokoukseen voi välttyä ikäviltä yllätyksiltä sekä vastikenousujen että tulevien remonttien osalta, Juho Heino kannustaa.

Pahimmat nousupaineet uudiskohteissa

Isännöintiliitto on arvioinut, että hoitovastikkeiden korotuspaineet ovat 10–20 prosentin luokkaa monissa taloyhtiöissä. Rahoitusvastikkeisiin voi tulla merkittävästi suurempiakin korotuksia, jos taloyhtiöllä on suuria taloyhtiölainoja vastattavanaan.

– Taloyhtiölainan vaikutus osakkaan vastikkeen suuruuteen voi olla yllättävänkin suuri. On tärkeää, että osakkaat tuntevat mahdollisten henkilökohtaisten asuntolainojensa lisäksi myös oman taloyhtiönsä lainat ja erityisesti oman huoneistonsa velkaosuuden suuruuden niistä. Yhtiökokous on luonteva paikka myös kysyä taloyhtiölainoista, jos niihin liittyy epätietoisuutta, sanoo Isännöintiliiton tietoasiantuntija Olli Rekonen.

Isännöintiliitto kannustaakin taloyhtiöiden osakkaita osallistumaan aktiivisesti yhtiökokouksiin.

– Oikeus osallistua yhtiökokoukseen on asunnon hallintaoikeuden jälkeen yksi tärkeimmistä asunto-osakeyhtiön osakkaan oikeuksista. Osallistumisoikeus tarkoittaa oikeutta olla läsnä, käyttää puhevaltaa ja osallistua päätöksentekoon tarvittaessa äänestysten kautta. Osakkaalla on kyselyoikeus yhtiökokouksessa käsiteltäviin asioihin liittyen, ja hallitus ja isännöitsijä vastaavat siitä, että kyselyoikeus toteutuu. Osakkaalla saa olla mukanaan myös yksi avustaja, jos tuntuu, ettei halua yksin osallistua, Heino kertoo.

Esimerkkilaskelma osoittaa korkojen nousun hurjan vaikutuksen

Syksyllä Isännöintiliitto laski esimerkkilaskelman korkojen nousun vaikutuksesta uudiskohteesta, joka on rahoitettu 70% yhtiölainalla. Tällöin kokonaisvastikkeen ennakoitiin voivan jopa tuplaantua ja pelkän rahoitusvastikkeen lähes nelinkertaistua. Korkojen nousun oltua vielä syksyllä ennakoitua nopeampaa, voi tällaisessa esimerkissä kokonaisvastike 2,5-kertaistua ja rahoitusvastike jopa lähes viisinkertaistua.

Laskelmassa on esitetty myös, mitä tapahtuu, kun taloyhtiölainan ensimmäisen kahden vuoden lyhennysvapaat päättyvät. Laskelmassa vuonna 2024, kun lyhennysvapaat päättyvät, kokonaisvastike yli kolminkertaistuu ja rahoitusvastike yli seitsenkertaistuu suhteessa vuoden 2022 tilanteeseen.

Esimerkkilaskelman kohteena on 50 m2 uudisasunto pääkaupunkiseudulla.
Taloyhtiö on valmistunut 2021, vuokratontilla, taloyhtiössä 50 huoneistoa.

Asunnon myyntihinta 90 000 euroa, velaton hinta 300 000 euroa.
Taloyhtiölainaa 70 prosenttia asunnon velattomasta hinnasta.
Taloyhtiölainan pituus on 25 vuotta, siinä on lyhennysvapaata kaksi vuotta ja sen lyhennystapa on annuiteetti.

KEVÄÄN 2023 LASKELMA
2022 2023 2024
Hoitovastike (€/m2) 6,20 7,44 7,66
Hoitovastike 310,00 372 383,16