Lukitusalan työt ovat nyt luvanvaraisia

Vuoden 2019 alusta lähtien kaikilla lukitusjärjestelmiä, kulunvalvontajärjestelmiä ja hälytysjärjestelmiä asentavilla, korjaavilla ja muuttavilla yrityksillä tulee olla turvallisuusalan elinkeinolupa haettuna poliisihallitukselta.

Hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä saa suorittaa ainoastaan yritys, jolla on turvallisuusalan elinkeinolupa, ja näitä tehtäviä suorittavilla henkilöillä tulee olla turvasuojaajakortti.

Isännöintiyritykset ja huoltoyhtiöt saavat jatkossakin luovuttaa ja vastaanottaa avaimia ilman elinkeinolupaa, kun kyseessä on pelkkä merkintä järjestelmään ja asukkaan kuittaus. Jos isännöinti- tai kiinteistönhuoltoyritys myös hallinnoi sähköistä lukitusjärjestelmää, eli lisää tai poistaa kulkuoikeuksia tai avaimia, yritys tarvitsee elinkeinoluvan. Yksittäisistä tyypillisistä huoltoyhtiölle kuuluvista tehtävistä ovensulkijan vaihto ei lupaa edellytä.

Tarkista lupa ennen kuin tilaat työn

Isännöinnin tulee ennen lukitus-, kulunvalvonta- ja hälytysjärjestelmiin liittyvien töiden tilaamista tarkistaa, että yrityksellä on turvallisuusalan elinkeinolupa voimassa. Asentajalta on hyvä pyytää myös turvasuojaajakorttia nähtäväksi.

Tarkista elinkeinoluvan haltijat Poliisin verkkosivuilta.

Turvaurakointia harjoittavissa, vähintään viisi henkeä työllistävissä yrityksissä on joko lukkoseppämestarin erikoisammattitutkinnon tai turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon suorittanut vastaava hoitaja. Hänen tehtävänsä on valvoa, että yritys toimii lain edellyttämällä tavalla ja että kaikilla hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä suorittavilla henkilöillä on voimassa oleva turvasuojaajakortti.

Mitkä työt vaativat turvallisuusalan elinkeinoluvan?

Lukon korjaukseen, huoltoon, sarjoitukseen ja asennukseen liittyvät työt ovat kaikki luvanvaraisia. Näitä ovat mm. lukoston sarjatietojen käsittely turvaurakointiliikkeen ja lukkovalmistajan välillä, lukkojen avausten suunnittelu ja käsittely tietojärjestelmissä tai manuaalisesti ja esimerkiksi haittalevyjen kasaus lukkosylinteriin. Näihin kuuluvat olennaisesti myös lukkorungon, avainpesän, painikkeen, vääntönupin tai muun lukkokomponentin vaihto sekä työt, joissa avainpesän joutuu avaamaan.

Sähköisiin lukitus- ja kulunvalvontajärjestelmiin liittyvät pääkäyttäjätyöt ovat pitkälti luvanvaraisia ja käsittävät esimerkiksi lukon tai lukijan ohjelmointityön etänä, oven aukiohjauksen, lukijan liittämisen kulkualueeseen ja kaikki kulkualueitten muutostyöt järjestelmissä.

Myös kulunvalvontaan liittyvät tehtävät ovat jatkossa luvanvaraisia. Näihin kuuluvat mm. kiinteistöjen koodilukon koodien vaihdot kulunvalvontajärjestelmän muuttamistöinä ja kerrostalon porrasovien aikaohjauksen vaihdot lukitusjärjestelmän muuttamistöinä. Näihin luvanvaraisiin tehtäviin luonnollisesti kuuluvat kulunvalvontajärjestelmien ja niiden lukijoiden, ovipäätteiden ja rasioiden, sekä rikosilmoitinlaitteisiin liittyvien komponenttien asennukset, muutokset ja korjaukset.

Elinkeinolupaa ei edelleenkään vaadita kameravalvontajärjestelmien ja niihin liittyvien komponenttien asentamiseen, korjaamiseen ja muuttamiseen tai muiden järjestelmien kaapelointitöihin.

Muutos liittyy uuteen lakiin yksityisistä turvallisuuspalveluista, jonka siirtymäaika päättyi 31.12.2018.

Lisätietoa

Jäsenohje: Valvontakamerat ja sähköiset lukitusjärjestelmät