Yksi osakas ei saa estää rakennuksen purkamista

Tiedote

Suomessa on tarvetta kehittää kasvualueita purkamalla huonokuntoista rakennuskantaa ja rakentamalla tilalle uusia asuinrakennuksia. Nykyinen asunto-osakeyhtiölaki vaatii purkavaan lisärakentamiseen kuitenkin kaikkien osakkaiden yksimielisen päätöksen.

– Käytännössä on mahdotonta tehdä yksimielinen päätös talon purkamisesta. Asunto-osakeyhtiölaki kaipaa muutosta, jotta päätöksenteko helpottuu, sanoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallmén.

Suomessa on käynnissä ennennäkemätön korjausaalto, kun 1970- ja 80-lukujen asuinrakennukset vaativat perusteellisia remontteja kymmenen vuoden sisällä.

Purkava lisärakentaminen toisi yhden vaihtoehdon isojen peruskorjausten rinnalle. Se voisi olla järkevä esimerkiksi tilanteessa, jossa korjauskustannukset ylittävät asuntojen arvon.

– Isännöinti auttaa vaihtoehtojen selvittämisessä. Lakimuutos tarvitaan, jotta hyvät vaihtoehdot eivät jää teoriaksi, Sallmén sanoo.

Teknologian tutkimuskeskus VTT julkisti tänään valtioneuvoston toimeenpaneman selvityksensä purkavasta lisärakentamisesta.

Lisätietoja:

Jaana Sallmén, Lakiasiantuntija, Isännöintiliitto p. 045 135 3022