Mistä rahaa taloyhtiön korjauksiin?

Aran avustuksia päättyi, mutta hissi- ja esteettömyysavustusta voi vielä hakea. Kun korjaushankkeen yhteydessä parannetaan energiatehokkuutta, tarjolla on uusia rahoitusvaihtoehtoja.

Moni taloyhtiö pohtii, mistä saisi rahat tarvittaviin korjauksiin tai muutostöihin. Aran avustusten loppuminen on jarruttanut korjauspäätöksiä ja lainansaanti on vaikeutunut taloyhtiöiden huononevan kunnon ja negatiivisen arvonkehityksen vuoksi.

Aran myöntämä energia-avustus ja avustus matalalämpöiseen kaukolämpöön siirtymiseksi päättyivät vuoteen 2023. Myös sähköautojen latausinfra-avustus loppui. Tammikuussa tuli tieto myös kuntotutkimukseen ja perusparannuksen suunnitteluun tarkoitetun avustuksen päättymisestä.

Aralta voi hakea vielä hissiavustusta ja esteettömyysavustusta. Avustusta voi saada enintään 35 % hyväksytyistä kustannuksista, kun aiemmin avustus oli enintään 45 %.

Hissiavustuksen haku suljetaan, kun määräraha loppuu. Aran mukaan näyttää siltä, että haku voidaan joutua sulkemaan jo keväällä.

Esteettömyysavustuksen osalta Ara arvioi, että haku voidaan joutua sulkemaan syksyllä. Olemassa olevien hissien esteettömyyskorjauksia ei enää avusteta vuonna 2024.

Lisätietoja avustuksista Aran sivuilla www.ara.fi/esteettomyysavustus ja www.ara.fi/hissiavustus

Uusia rahoitusvaihtoehtoja ei tunneta vielä kovin hyvin

Isännöintiliitto kertoi viime viikolla tiedotteessaan, että energiatehokuuden parantaminen korjaushankkeen yhteydessä voi parantaa mahdollisuuksia saada rahoitusta vaikkapa putkiremonttiin.

Taloyhtiöiden energiatehokkuutta ja päästöttömyyttä parantaville hankkeille on saatavilla pankeista niin sanottua vihreää taloyhtiölainaa sekä EIR-takausta.

– Näiden lainojen kiinnostava puoli taloyhtiön näkökulmasta on, että lainaehdot voivat olla tavanomaista taloyhtiölainaa edullisemmat tai rahoituksen saatavuus voi olla tavallista helpompaa. Ehtona sille, että taloyhtiö voi saada tällaista rahoitusta, on usein se, että rahoitettava hanke parantaa energiatehokkuutta. Vihreän lainan marginaali voi olla tavallista taloyhtiölainaa alempi, esimerkiksi -0,25 prosenttiyksikköä, Isännöintiliiton tietoasiantuntija Olli Rekonen sanoo tiedotteessa.

EIR-takaus voisi auttaa taloyhtiötä esimerkiksi lämmitysjärjestelmän uusimisessa tai sähköautojen latauspaikkojen rakentamisessa, Isännöintiliitto kertoi helmikuun alussa julkaistussa tiedotteessaan. Käytännössä takaus myönnetään pankkien kautta lainanhaun yhteydessä.

Isännöintiliitto kokosi yhdessä Rahatiedon kanssa vertailun eri pankkien ehdoista vihreän taloyhtiölainan tai EIR-takauksen saamiselle. Rahatieto kysyi kahdeksalta pankilta joulukuussa 2023 vertailutietoja kuvitteellista maalämpöurakkaa varten. Pankeilta kysyttiin myös tietoa taloyhtiön luottopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä sekä taloyhtiöille tarjolla olevien ns. vihreiden lainojen ja EIR-takausten ehdoista.

Tutustu vertailuun