Digitaaliset järjestelmät kirittävät isännöintiä uuteen rooliin

Isännöitsijät ovat tulevaisuudessa yhä vahvemmin taloyhtiön kumppaneita ja neuvonantajia, jotka pitävät huolta kiinteistöjen arvon säilymisestä ja kasvusta.

Yhä useampi meistä on tottunut käyttämään palveluja digitaalisesti sujuvasti osana arkea. Tämä näkyy myös isännöinnissä, kun asukkaat toivovat entistä enemmän sähköisiä palveluja. Miten tämä muuttaa isännöintialaa?

Itse asiassa hyvinkin positiivisesti: sähköisiä järjestelmiä hyödyntämällä isännöitsijän työaikaa vapautuu muihin, enemmän arvoa tuottaviin tehtäviin. Tämä vastaa myös isännöitsijöiden omaan toiveeseen tulevaisuuden suunnasta.

Sähköisiä järjestelmiä hyödyntämällä isännöitsijän työaikaa vapautuu tehtäviin, jotka tuottavat enemmän arvoa.

Isännöintiliiton taannoinen jäsenkysely osoitti, että alan ammattilaisten toiveena on yhä vahvemmin yhteisen tarkoituksen ja yhteisymmärryksen löytäminen sekä tulevan suunnittelu yhdessä taloyhtiöiden kanssa.

Sama viesti on kuulunut myös omasta asiakaskunnastamme jo pitkään. Isännöitsijät haluavat olla taloyhtiöiden hallituksille luotettavia kumppaneita ja neuvonantajia ja varmistaa kauttaaltaan hyvän kiinteistöpidon pitkällä tähtäimellä.

Vähemmän rutiineja, lisää läpinäkyvyyttä

Sähköisillä järjestelmillä saadaan automatisoitua monet rutiinit, kuten esimerkiksi isännöitsijäntodistuksen tilaaminen ja maksaminen. Vastaavasti työvaiheita säästyy, kun järjestelmiä integroidaan toisiinsa ja tiedot vaikkapa viranomaisten järjestelmistä välittyvät eteenpäin automaattisesti.

On hyvä muistaa, että luotettavassa kumppanuudessa yksi avaintekijä on lisäksi isännöintitoiminnan läpinäkyvyys. Siinäkin sähköiset palvelut edistävät asiaa, sillä taloyhtiöille avautuu ajantasainen näkymä siihen, missä mennään. Hoidetut asiat on helppo todentaa verkkopalvelun kautta ja kuluerätkin voidaan tarkistaa hetkessä. Samalla lisääntynyt avoimuus nostaa asukkaiden ja osakkaiden tyytyväisyyttä.

Jotta hankituista järjestelmistä saadaan parhaat tehot irti, on tärkeää panostaa myös niiden käyttöönottoon. Kouluttamalla käyttäjät kunnolla varmistetaan, että kaikki järjestelmän toiminnot ja mahdollisuudet tulevat tutuiksi ja sujuvasti osaksi arkea. Hyvään pohjakoulutukseenkin kannattaa siis ehdottomasti panostaa.

Mikko Hyvärinen
Director, Business Development
mikko.hyvarinen@visma.comHausvise on Visma Real Estaten moderni isännöintijärjestelmä, joka yhdistää isännöinnin, taloushallinnon ja nykyaikaiset asukaspalvelut. Lue lisää: www.hausvise.fi

Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 5/2023.

Tällä palstalla kirjoittavat isännöinti- ja kiinteistöalan palveluntarjoajien asiantuntijat. Teksti on osa Isännöintiliiton ja Visma Real Estate Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi tai janne.tiitta@isannointiliitto.fi.