Jo on ilmoja ja paineita pidellyt

Aloita syksy purkamalla paineita ja tukkimalla rahareikiä. On aika kääntää huomio alkuperäissuodattimiin ja moderneihin saneerauskoneisiin!

Ilmanvaihto on yksi rakennuksen suurimmista energian kuluttajista: se on taloyhtiölle kuin huonosti käyttäytyvä teini, joka nappaa lompakosta luottokortin aina tilaisuuden tullen. Kiinnittämällä huomiota ilmanvaihdon energiatehokkuuteen, laitat stopin energiavuodoille ja sammutat juoksevan rahahanan.

Helppo tapa parantaa asunnon energiatehokkuutta ja sisäilman laatua on kiinnittää huomio suodattimiin. Tarvikesuodattimien painehäviö saattaa olla eri kuin alkuperäissuodattimissa, mikä vaikuttaa asunnon ilmamääriin. Jos tulo- ja poistoilmamäärät eivät ole tasapainossa, saattaa asuntoon syntyä ylipaine, mikä näkyy esimerkiksi ikkunoiden huurtumisena. Pitkässä juoksussa ylipaine on vahingollista myös rakenteille, jos kostea ilma pääsee niihin käsiksi.

Tarvikesuodattimet voivat erota alkuperäissuodattimista myös suodatuspinta-alaltaan. Tällöin ne pystyvät ottamaan vastaan vähemmän epäpuhtauksia ja tukkeutuvat nopeammin. Jotta sisäilma pysyy laadukkaana, joudutaan tarvikesuodattimia yleensä vaihtamaan alkuperäissuodattimia useammin.

Vaihtamalla paranee, ilma ja kone

Joskus tarvitaan suodatinta suurempia muutoksia. Verrattuna vanhoihin ilmanvaihtokoneisiin, nykyaikaisella lämmöntalteenotolla varustettu kone leikkaa tuloilman jälkilämmityksen energiankulutusta jopa 60 prosenttia. Kustannuksia ja hiilijalanjälkeä pienentää myös puhallinenergian tarve: nykyaikaiset EC-puhaltimet ovat huomattavasti energiatehokkaampia kuin vanhan maailman AC-puhaltimet.

Oikein suunniteltuna ja toteutettuna ilmanvaihto­korjaus parantaa huomattavasti sisäilman laatuakin.

Ilmanvaihtokoneen vaihtaminen ei vaadi ihmeitä, kiitos modernien saneerausmallien, jotka sopivat samoihin kanavalähtöihin vanhojen koneiden kanssa.

Hyvä sisäilma on säädetty

Uudet säännökset ohjaavat sisäilmaratkaisujen suunnittelua ja toteutusta. Erilaisilla direktiiveillä, kansallisilla määräyksillä ja sisäilmaluokituksilla kannustetaan kestäviin ratkaisuihin niin luonnon kuin kulutuksen näkökulmasta.

Kun taloyhtiö valitsee laadukkaan ja teknologista älyä sisältävän ilmanvaihtokoneen, voi isännöitsijä huoletta vetää tehtävälistastaan yli sisäilmaan liittyvät säädökset.

Pirjo Valkonen

Myyntipäällikkö/

Asuntoilmanvaihto

FläktGroup Finland Oy

FläktGroup kuuluu laadukkaan sisäilman ja kriittisen ilmanvaihdon ratkaisujen markkinajohtajiin. Tutustu meihin osoitteessa flaktgroup.com. Alkuperäissuodattimet löydät osoitteesta flaktgroupkoti.fi.

Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 4/2023.

Tällä palstalla kirjoittavat isännöinti- ja kiinteistöalan palveluntarjoajien asiantuntijat. Teksti on osa Isännöintiliiton ja FläktGroup Finland Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi tai janne.tiitta@isannointiliitto.fi.