Taloyhtiön korjaustiedot yhdessä paikassa

Täsmällinen tieto taloyhtiössä tehdyistä korjauksista helpottaa tulevaisuuden suunnittelua ja säästää isännöitsijän työaikaa.

Taloyhtiön kunnossapitoselvityksen tarkoitus on ohjata suunnitelmallisuuteen, mutta kuinka monessa taloyhtiössä tiedetään tarkasti, millä tavoin korjaukset on menneisyydessä toteutettu ja mihin uudistuksiin seuraavaksi kannattaisi ryhtyä? Hajanaiset merkinnät, puutteellisuudet ja kirjavat käytännöt tiedonhallinnassa hankaloittavat isännöitsijöiden ja hallitusten työtä sekä vaikuttavat myös huoltoyhtiöihin, kiinteistövälittäjiin ja mahdollisiin asunnon ostajiin.

Isännöintitoimisto Maijasto Oy:n toimitusjohtaja Maija von Knorringille nämä alan yleiset haasteet ovat hallinnassa. Talotuntijan käyttöönotto on ollut hänen yrityksessään se puuttuva palanen, joka on mahdollistanut luotettavan näkymän taloyhtiöiden korjaushistoriaan.

–  Haluamme tehdä omistamisesta ja asumisesta helppoa asiakkaillemme tarjoamalla selkeää tietoa asunto-osakeyhtiön eri osa-alueista. Talotuntija sopii täydellisesti toimintamme tavoitteisiin ja työkalupakkiimme, von Knorring kertoo.

Isännöitsijän aikaa säästyy

Talotuntija on digitaalinen palvelu, joka keskittää kiinteistön kuntoon liittyvät tiedot ja toimenpiteet yhteen paikkaan. Näppärä järjestelmä pitää taloyhtiön kuntoarvion ajan tasalla ja koostaa kunnossapitotarveselvityksen lähes automaattisesti.

Koska arviot perustuvat konkreettisiin faktoihin, isännöitsijä voi nopeasti tehdä hallitukselle hyvin perusteltuja ehdotuksia tulevista korjauksista niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä.

– Keskustelu hallituksen kanssa on Talotuntijan ansiosta sujuvaa ja olemme saaneet kiitosta tietojen ymmärrettävyydestä, von Knorring sanoo.

Hän lisää, että hallitukset ja osakkaat pääsevät kirjautumaan ohjelmaan ilman salasanaa. Hallituksille helppokäyttöinen Talotuntija toimii hyvänä keskustelun pohjana ja osakkaatkin saadaan kiinnostumaan taloyhtiön kunnosta, kun kiinteistön koko elinkaari tehtyine toimenpiteineen avautuu ymmärrettävässä muodossa.

Osa tervettä taloudenpitoa

von Knorring kertoo, että Talotuntijan käyttöönotto vaatii alkuun dokumenttien kokoamista ja lähettämistä, mutta sen jälkeen kaikki sujuu kuin itsestään: Tiedot löytyvät järjestelmästä loogisena kokonaisuutena, jossa tulkintaa auttavat värikoodit ja taidokas visualisointi. Palvelu nostaa esiin myös oleellisia kysymyksiä, jos se löytää merkinnöistä epäselvyyksiä.

– Talotuntija ei ole vain vuosittain esiin kaivettava Excel-tiedosto, vaan automaattisesti päivittyvä tekninen apuväline, joka auttaa päätöksenteossa. Samalla se lisää avoimuutta ja keskustelua taloyhtiössä, von Knorring kertoo.

Hän muistuttaa, että tietojen läpinäkyvyys sekä vaivaton yhteydenpito eri sidosryhmiin auttaa varmistamaan taloyhtiön taloudellista vakautta ja ylläpitää myös hyvää mainetta asunnon ostajien silmissä.

Lue lisää: https://www.talotuntija.fi/

Maijasto Oy:n toimitusjohtaja Maija von Knorring sanoo, että etenkin aikoina, jolloin kustannukset ja korot ovat nousussa, täsmällisyyttä tulevaisuuden suunnittelussa arvostetaan. Kuvassa myös Talotuntijan toimitusjohtaja Taina Linnakylä.

Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 5/2023.

Tämä palsta on osa Isännöintiliiton ja Talotuntija Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi tai janne.tiitta@isannointiliitto.fi.