Anna Malkamäki kisaa Isännöintiammattilainen 2022 -palkinnosta

Kiinteistösihteeri Anna Malkamäki Asuntopehtoori Isännöinti Oy:stä on valittu Isännöintiammattilainen 2022 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 21.9.2022.

Anna Malkamäki kisaa Isännöintiammattilainen 2022 -palkinnosta
Kiinteistösihteeri Anna Malkamäki Asuntopehtoori Isännöinti Oy:stä on valittu Isännöintiammattilainen 2022 -palkinnon finaaliin. Kuva: Opa Latvala.

Kiinteistösihteeri Anna Malkamäellä on 15 vuoden kokemus kiinteistösihteerinä eri yrityksissä. Hänen tuorein työnäyttönsä on vuosi sitten perustetun Asuntopehtoori Isännöinti Oy:n avustaminen nousukiitoon.

Kollegat kuvailevat Malkamäkeä ”kaikkien alojen vastaavaksi”, joka työssään on ottanut kopin monesta uuden yrityksen perustamiseen liittyvästä tehtävästä:

– Vastuullani ovat asiakaspalvelun toimintatapojen luominen yhdessä kiinteistösihteerien porukan kanssa, uusien isännöintikohteiden haltuunotto, työntekijöiden perehdytystä ja esimerkiksi järjestelmien ja palvelujen käyttöönottoon liittyviä toimia, Malkamäki kuvailee.

Toimiston käytänteiden kehittämisessä mukana on kolmijäseninen kiinteistösihteerien porukka, jota Malkamäki luotsaa.

– Meillä ei ole pitkään toimineen yrityksen taakkaa, vaan voimme puhtaalta pöydältä miettiä, miten yrityksessämme tehdään asiat mielekkäästi ja asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

Malkamäki kokee palkitsevana esimerkiksi uusien isännöintikohteiden haltuunoton, sillä moni yhtiö vaihtaa isännöintiä hyvin haastavassa tilanteessa.

– Korjausvelkaa on saattanut kertyä ja taloyhtiön tiedot tai varauslistat eivät ole ajan tasalla. Perustan kohteen järjestelmäämme, kokoan dokumentit, päivitän tiedot ajan tasalle ja laitan asiat rullaamaan.

Asiakkailta Malkamäki saa usein kiitosta ongelmanratkaisukyvyistään ja siitä, että hänellä on taito selvittää vaikeitakin taloyhtiömaailmaan liittyviä asioita selkeästi. Joskus asiakas soittaa pettyneenä, mutta lopettaa puhelun hymyssä suin, kun Malkamäki on tarjonnut ratkaisun asiakkaan ongelmaan.

Asuntopehtoorilla on kohteita Tampereelta Rovaniemelle, joten myös yhteydenpito eri yhteistyökumppanien, kuten huoltoliikkeiden, suuntaan on tavallistakin tärkeämpää.

– Yhteistyön tekijänä olen tiimipelaaja, mutta myös vastuunottaja. Se tehdään, mikä sovitaan ja oma ruutu hoidetaan niin hyvin kuin mahdollista. Kaikki tämä tukee tiimin pääsemistä yhdessä lopputulokseen.

Työssään Malkamäki on hyötynyt monipuolisesta koulutuksesta ja taustastaan. Hänellä on isännöinnin ammattitutkinto ja pitkä asiakaspalvelutausta. Lisäksi hän on suorittanut taloushallinnon merkonomin ja laillistetun vuokravälittäjän tutkinnot. Kiinteistösihteerinä hän on kuitenkin unelmaduunissaan ja ylpeä työstään:

– Isännöinti henkilöityy usein vain isännöitsijään, mutta taustalla pitää olla hyvä tiimi. Huonolla tiimillä isännöitsijä ei voi onnistua työssään. Asiakkaiden kiitoksista näkee, että asiakaspalvelua on alettu Suomessa arvostaa.

Äänestykseen

Isännöintiliiton palkintokilpailu avautui nyt toista kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen (kuten asiakaspalvelijat, kiinteistösihteerit, kirjanpitäjät, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijat). Ehdokkaiksi etsittiin tekijöitä, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna yhteysjohtaja Timo Tossavainen (Kiinteistöliitto), toimitusjohtaja Kirsi Hautala (Rakentamisen Laatu RALA ry), toiminnanjohtaja Anne Viita (Vuokralaiset VKL ry) ja vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 21.9.2022.