Irina Marjanen kisaa Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnosta

Palvelupäällikkö Irina Marjanen (Noste Isännöinti Oy) on valittu Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Palvelupäällikkö Irina Marjanen Noste Isännöinti Oy
Palvelupäällikkö Irina Marjanen Noste Isännöinti Oy:stä on valittu Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnon finaaliin. Kuva: Tero Takalo-Eskola.

Parikymmentä vuotta isännöintialalla työskennellyt Irina Marjanen toimii palvelupäällikkönä jyväskyläläisessä Noste Isännöinnissä, joka kuuluu Oiva Isännöintiin. Marjasella on vetovastuullaan viisitoistahenkinen asiakaspalvelu-, kiinteistösihteeri- ja kirjanpitäjätiimi, ja lisäksi hän tekee itsekin kirjanpitäjän ja kiinteistösihteerin töitä.

Marjasta kuvaillaan loistavaksi tiimivetäjäksi. Hän vastaa päätyönään tiiminsä toimivuudesta ja sen tuottamasta palvelusta. Työ sisältää esimies- ja HR-tehtäviä, kuten töiden ohjaamista ja resurssointia. Lisäksi Marjanen opastaa harjoittelijoita ja on mukana oman tiiminsä rekrytoinneissa.

Hän kuuluu Nosteella myös toimintaa suunnittelevaan johtoryhmään ja on mukana kehitysprojekteissa. Marjanen saakin kollegoiltaan kehuja uudistushenkisyydestään ja onnistuneista projekteista. Yksi esimerkki on laskutusrobotin hankkiminen yrityksen ostolaskutukseen. Marjanen on jalkauttanut myös lakimuutoksiin liittyviä uusia käytäntöjä ja ollut mukana vaihtamassa Nosteen taloushallintojärjestelmää.

– Sydäntäni lähellä on työmenetelmien kehittäminen. Isännöinnissä on valtavasti potentiaalia uudistaa työtapoja. Vaikkapa kirjapidossa manuaalinen työ on jäänyt taakse, ja nykyisin kirjapitäjä on enemmänkin ongelmanratkaisija.

Marjasta kiitetään myös esimerkilliseksi asiakaspalvelijaksi, jolla on taito kohdata ihmiset pienine ja isoine pulmineen. Marjasen taito edistää hyvinvointia ympärillään on huomattu myös kollegojen keskuudessa, kun hänet äänestettiin voittoon Positiivinen työkaveri -kilpailussa.

– Nautin ihmisten kohtaamisesta ja asiakastyöstä. Haastavista asiakastilanteista selviän kuuntelemalla enkä provosoidu näissä tilanteissa. Asiakkaalle on jäätävä fiilis, että hänen asiansa hoidettiin hyvin maaliin.

Myös asiakasyhtiöiden talouden tarkka hoito on Marjaselle tärkeää. Hän kertoo motivoituvansa esimerkiksi kevään tilinpäätöskaudesta:

– Minulla on kirjanpitäjän sielu siinä mielessä, että asiakkaan talousasioiden on mentävä sentilleen oikein.

Isännöintiammattilainen-finalistina Marjanen pitää esillä alan potentiaalia uudistua ja muuttua.

– Isännöinti palvelee isoa osaa suomalaisista. Alalla on suuri tarve asiakaskokemuksen kehittämiselle. Vanhat toimintatavat pitää jättää rohkeasti taakse. Mutta vaikka palvelut sähköistyvät, on edelleen suotava asiakkaalle mahdollisuus kohdata ihminen, Marjanen kiteyttää.

Isännöintiliiton palkintokilpailu avautui nyt kolmatta kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin päätoimisena  isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita. Ehdokkaiksi etsittiin tekijöitä, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 27.9.2023.