Juhani Rissanen kisaa Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnosta

Laatu- ja kehityspäällikkö Juhani Rissanen (Isto Group) on valittu Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Laatu- ja kehityspäällikkö Juhani Rissanen Isto Group
Laatu- ja kehityspäällikkö Juhani Rissanen Isto Groupista on valittu Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnon finaaliin. Kuva: Pauliina Haataja.

Nelisenkymmentä vuotta isännöintialalla toiminut Juhani Rissanen työskentelee Isto Groupissa laatu- ja kehityspäällikkönä, vetää laatu- ja kehitystyöryhmää ja kuuluu yrityksen johtoryhmään. Rissanen työskentelee Iston Savonlinnan toimistolla.

Rissanen kouluttaa työssään istolaisia sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Viimeksi mainitut koulutukset toteuttaa yrityksen kehittämä erillinen koulutusorganisaatio, Isto Akatemia, jonka rehtorina Rissanen toimii.

Rissasta kiitetään osaavaksi ja selkeäsanaiseksi kouluttajaksi, joka saa monimutkaisenkin asian havainnollistettua kuulijalle. Myös Rissasen koulutusvalikoima on laaja. Hän valmentaa henkilökuntaa niin isännöinnin it-järjestelmien käyttöön, tilinpäätösten analysointiin, vastikerahoitusten laskelmien tekoon kuin ajankohtaisten lakimuutosten huomiointiin.

– Perehdyn uusiin asioihin ja valmennan sitten muut. Viime aikoina olen pitänyt koulutuksia esimerkiksi huoneistotietojärjestelmään siirtymisestä, Rissanen kertoo.

Hänellä on vastuullaan myös Iston isännöitsijöiden valmentaminen Auktorisoitu isännöitsijä -tentteihin. Tulokset ovat olleet hyviä, ja esimerkiksi viime vuonna noin 10 prosenttia kaikista auktorisoiduista isännöitsijöistä oli Rissasen valmentamia istolaisia.

Rissanen vetää lisäksi Isto Groupin laatu- ja kehitystyöryhmää. Hän tuottaa esimerkiksi yrityksen laatukäsikirjaa, jolla varmistetaan, että laatu ja toimintatavat säilyvät samoina kaikissa toimipisteissä.

Tänä keväänä Rissanen valittiin myös ISA ry:n auktorisointitoimikuntaan.

Isännöintiä ajan hermoilla

Rissanen pitää tärkeänä, että alalla seurataan valppaasti ajankohtaisia asioita ja reagoidaan niihin nopeasti. Viime aikoina hän on herätellyt keskustelua esimerkiksi muuttuneen taloustilanteen tuomiin maksuvaikeuksiin ja vastikeongelmiin valmistautumisesta.

Isännöintiammattilainen-finalistina Rissanen haluaisi pitää esillä erityisesti isännöinnin koulutukseen liittyviä teemoja, joita hän on käynyt esittelemässä esimerkiksi opetushallitukselle.

– Isännöinnin asiakkaan voi olla vaikea ymmärtää, millainen koulutus omalla isännöitsijällä on. Tämä voi rapauttaa alalla toimivien hyvien isännöitsijöiden maineen, kun ei osata erottaa ammatti-isännöitsijöitä ja sivutoimisia omatoimi-isännöitsijöitä.

Rissanen itse opettaa isännöinnin ammattitutkinnon opiskelijoita Samiedussa, Itä-Savon alueen ammattioppilaitoksessa. Hän toivoo alan tulevaisuudessa saavan tenttipohjaisia tutkintoja erilaisten työssä oppimiseen perustuvien mallien sijaan.

Isännöintiliiton palkintokilpailu avautui nyt kolmatta kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin päätoimisena isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita. Ehdokkaiksi etsittiin tekijöitä, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 27.9.2023.