Vesimittareiden asennuksesta ei saa tinkiä

Tukes muistutti 11.1.2018 tiedotteessaan, että huoneistokohtaisten vesimittareiden valmistajien antamia ohjeita mittarin asennuksesta on ehdottomasti noudatettava.

Vain oikein asennettu vesimittari täyttää mittauslaitelain vaatimukset. Vesimittarin on täytettävä vaatimukset, jotta sitä saa käyttää laskutettavan vedenkulutuksen mittaukseen ja asukas saa oikean laskutuksen.

Asennusohjeet koskevat esimerkiksi vesimittarin asennusasentoa, mittaria ympäröivien putkistojen suoria osuuksia tai takaisinvirtausta estävien venttiilien asentamista.

Mittarin valinnasta ja asennuksesta vastaa vesimittarin käyttäjä, eli taho joka käyttää mittarin lukemaa laskutuksen perusteena. Käytännössä huoneistokohtaisten vesimittareiden käyttäjä on yleensä taloyhtiö.

Tukes suosittelee, että taloyhtiön kannattaa käyttää ammattilaisia mittareiden asennuksen suunnitteluun ja toteutukseen.

Isännöintiliitto valmistelee vesimittareihin liittyvää toimintaohjetta yhdessä Kiinteistöliiton kanssa. Toimintaohjeessa tullaan tarkemmin vastaamaan esimerkiksi näihin kysymyksiin:

• Miten taloyhtiö varmistaa, että vesimittarit asennetaan rakennusaikana tai korjausrakentamisen yhteydessä oikeaoppisesti?
  • Miten taloyhtiön tulee toimia, jos osakkeenomistaja heittää ilman, että epäilee vesimittarin lukemaa ja toimintaa?

Tiedotamme jäsenillemme, kun toimintaohje on saatavilla Mappi-jäsenpalvelusta.

Uutishuoneeseen