Lakineuvonnan kysytyimmät aiheet heijastavat isännöinnin arkea

Kun lakiasiantuntija vastaa puhelimeen Isännöintiliiton jäsenten lakineuvonnassa, soittajan asia koskee useimmiten jotakin viidestä seuraavasta:

1. Kunnossapitovastuu
  2. Osakkaan muutostyöt
  3. Hallintaanotto
  4. Airbnb ja muu vuokraustoimintaa
  5. Uudiskohteiden ongelmat.

Aiheet heijastelevat isännöinnin arkea ja sitä, mikä aiheuttaa eniten ylimääräistä selvittelyä isännöitsijän työpöydällä. Vastuukysymyksissä vaaditaan tarkkuutta, joten asia on hyvä tarkistaa, jos siinä on paljon liikkuvia osia.

Suositut lakipalvelut

Isännöintiliiton jäsenten lakineuvonta on toteutettu yhteistyössä Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:n kanssa, ja kysymyksiin vastaavat kiinteistöalaan erikoistuneet juristit. Jäsenille maksuttomaan puhelinneuvontaan tulee vuosittain noin kaksituhatta soittoa.

Yleisiin tilanteisiin vastauksia löytyy myös Mapin sisältämistä jäsenohjeista, mutta kun tapaus vaatii yksilöllistä tulkintaa, voi olla paikallaan pyytää Isännöintiliiton juridinen lausunto, jonka saa tarvittaessa nopeallakin aikataululla. Jäsenhinnat ja yhteystiedot löydät Lakineuvonta-sivulta, kun olet kirjautunut sisään.