Lukitusremontti aikaa ja rahaa säästäen

Lukitusuudistuksen hinta ja asukkaille aiheutuva häiriö saattavat mietityttää taloyhtiöissä.

Monet taloyhtiöt painivat nyt nousevien kustannusten kanssa ja suunniteltujen hankkeiden siirtämistä pohditaan. Lukituksen uudistaminen voi olla ajankohtaista ja hankelistalla, mutta pitäisikö sitä lykätä, kun entiselläkin lukitusjärjestelmällä vielä pärjäillään?

Vanhaa hyödyntämällä voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä.

On toki taloyhtiökohtaista, kuinka kriittinen lukitusremontin toteutus on. Pääpiirteissään voisi kuitenkin sanoa että, jos taloyhtiössä on mekaaninen lukitus, jonka patentti on umpeutunut ja asunnoissa on paljon vaihtuvuutta, avaimia on vuosien varrella hukkunut tai havaitaan ilkivaltaa lukituksen uudistaminen ei ehkä ole se hanke, jota kannattaa lykätä. Ajantasaisen lukituksen ansiosta voidaan säästyä monelta harmilta ja taloudellisilta menetyksiltä.

Retrofit – edullisempi ja nopeampi vaihtoehto

Käyttämämme termi ”retrofit” tarkoittaa uusien tuotteidemme yhteensopivuutta vanhojen ovien ja lukkorunkojen kanssa, mikä mahdollistaa lukituksen päivittämisen vaihtamatta koko lukkoa. Tämä nopea ja helppo ratkaisu pitää kustannukset maltillisina ja minimoi häiriöt sekä negatiiviset ympäristövaikutukset. Lisäksi retrofit mahdollistaa älylukkojen, kuten Yale Linuksen, liittämisen olemassa olevaan lukitukseen taloyhtiöissä.

Abloyn tuotekehityksen ansiosta olemme ainoa tuotevalmistaja, joka pystyy hyödyntämään suoraan monissa vanhemmissa kerrostaloissa yleiset, vanhat pintalukkorungot uuteen lukitusjärjestelmään.

Lukkorunkojen lisäksi retrofit-ajattelumme soveltuu myös avainpesiin. Kun vanhaa ABLOY-lukitusta lähdetään uudistamaan nykyaikaan, riittää monesti, että avainpesän sisältä vaihdetaan niin sanottu avainpesän saapas. Tällöin vanhat vääntönupit ja suojahelat voidaan usein säilyttää, kunhan ne täyttävät Finanssiala ry:n hyväksynnän vaatimukset, erityisesti asunnon ulko-ovissa.

Vanhoissa ovissa avainpesien poraukset saattavat olla nykyistä standardia pienempiä, mikä on huomioitava lukitusta uudistettaessa. Tässä yhteydessä on syytä pohtia, tarvitseeko ovea porata uudelleen, ja ottaa huomioon mahdollinen asbestiriski. ABLOY-tuotteet on suunniteltu yhteensopiviksi vanhojen tuotteiden kanssa, jolloin uusia porauksia tarvitaan harvoin. Tämän ansiosta erityisesti suurissa kohteissa voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä.

Ville Arolainen

Avainasiakaspäällikkö

ville.arolainen@abloy.com

Ville Arolainen työskentelee Abloy Oy:ssä Etelä-Suomen alueen avainasiakaspäällikkönä. Monipuolisen turvallisuusalan työkokemuksensa ansiosta hän osaa löytää jokaisen asiakkaan tarpeeseen sopivan kokonaisuuden ABLOY-portfoliosta. Lisätietoa: abloy.fi

Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 6/2023.

Tällä palstalla kirjoittavat isännöinti- ja kiinteistöalan palveluntarjoajien asiantuntijat. Teksti on osa Isännöintiliiton ja Abloy Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi tai janne.tiitta@isannointiliitto.fi.