Remontit voi olla viisasta niputtaa

Kulosaarelaistaloyhtiön vesikatolle on asennettu aurinkopaneelit tuottamaan uusiutuvaa sähköä.

Ison remontin kynnyksellä taloyhtiön kannattaa tarkastella myös muita mahdollisia uudistustarpeita.

Helsingin Kulosaaressa sijaitsevan kerrostalon pitkä ja vaativa remontti­putki on tullut päätökseensä. Vuonna 1961 rakennettu taloyhtiö on nyt monilta osin kuin uusi ja asukkaat saavat nauttia nykyaikaisista mukavuuksista. Kun tärkeät urakat päätettiin suorittaa kerralla kuntoon, taloyhtiön tulevaisuus näyttää kirkkaalta niin huolettomuuden kuin imagonkin kannalta.

Swecon taloyhtiöpalveluiden johtaja Panu Lallukka kertoo, että alun alkaen taloyhtiön tarkoituksena oli ryhtyä vain linjasaneeraushankkeeseen. Huolellisen hankevalmistelun ja konsultoinnin pohjalta osakkaat innostuivat kuitenkin kokonaisvaltaisemmasta projektista.

− Matkan varrella tehtiin osakaskyselyitä sekä pohdittiin yhdessä toteutettavia toimenpiteitä. Tarkasteltavia näkökulmia oli runsaasti aina energiatehokkuudesta esteettömyyteen, Lallukka kertoo.

Askel energiatehokkuuteen

Taloyhtiön putket vaativat uudistamista, mutta julkisivu oli jo aiemmin laitettu kuntoon. Lallukka muistuttaa, että nämä ovat ne kaksi taloyhtiön pääremonttia, joiden jälkeen muiden merkittävien uudistusten tekeminen vaikeutuu. Siksi onkin järkevintä ryhtyä toimiin oikea-aikaisesti, vaikka puhutaan useista isoista investoinneista.

Risto Rytin tiellä päädyttiin puhkaisemaan talon päätyyn uusi esteetön sisäänkäynti sekä uudistettiin sauna-, kerho- ja varastotilat. Lisäksi otettiin aimo harppaus kohti energiatehokkuutta: lämmitysmuoto vaihtui maalämpöön, kiinteistön katolle asennettiin aurinkopaneelit ja autopaikoille lisättiin valmius sähkö­autojen latauspisteiden asentamiseen.

Yllätyksiäkin mahtui matkaan, sillä putkiremontin toteutusvaiheeseen siirryttäessä selvisi, että tontin sadevesiviemäröinnin rakenteissa on ongelmia. Näin toteutettavien asioiden lista laajeni vielä salaoja- ja sadevesiremonttiin.

Apua tukiviidakkoon

Vuoden aikana kiinteistöllä suoritti töitään huomattavan monta eri urakoitsijaa. Huonolla johtamisella tästä saattaisi syntyä melkoinen soppa, jossa kaikki tekijät kulkevat eri kapellimestarin tahdissa.

Risto Rytin tie 24 on kuitenkin hyvä esimerkki taloyhtiöstä, jossa työt edistyivät jämptisti aikataulussa ja suunnitelmien mukaisesti.

Swecon tehtävänä oli toimia projektijohtajan ja valvojan roolissa aina hankesuunnitteluvaiheesta loppuun saakka. Lallukka muistuttaa, että näin mittavissa saneerauksissa esimerkiksi rahoituksen tarkastelu on yksi osa-alue, jossa taloyhtiön johto tarvitsee parhaan tuen. Tässä tapauksessa osakkaiden maksu­taakkaa helpottivat ARA:lta saadut esteettömyys-, energia- sekä sähköautojen latausinfra-avustukset.

− Kun kyse on vuosien mittaisesta ja monista eri osista koostuvasta projektista, onnistumiseen vaaditaan yhteistyö- ja kommunikointitaitoja sekä kykyä aidosti kuunnella osakkaita, Lallukka pohtii.

Teksti ja kuva Sweco

Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 4/2023.

Tämä artikkeli on osa Isännöintiliiton ja Swecon kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi tai janne.tiitta@isannointiliitto.fi.