Webinaari: Remontit haltuun – Tämä sinun pitää tietää asbesti- ja haitta-ainetutkimuksista ja märkätilakorjauksista

Asbesti- ja haitta-ainekartoitus pitää tehdä aina, kun remontoidaan ja puretaan rakenteita ennen 1994 valmistuneessa talossa. Asbestipurkutöiden jälkeen on tutkittava, ettei ilmassa ole asbestia. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa taloyhtiöiden remonttien suunnittelussa? Talonrakennusalan asiantuntija kertoi webinaarissa tilaajan velvoitteista. Webinaarissa tarjottiin myös käytännön vinkkejä haitta-ainetutkimuksen tilaamiseen. Mitä eroa on sertifioidulla rakennusalan ammattilaisella ja sertifioimattomalla? Onko sertifiointi pakollista? Näihinkin kysymyksiin vastataan.

12.10.2022 järjestetyssä Isännöintiliiton ja Eurofinsin webinaarissa tarjottiin vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

• Saneeraushankkeeseen ryhtyvän velvoitteet asbestin ja muiden haitallisten aineiden johdosta
  • Haitta-ainetutkimuksen tilaaminen, kuka voi tehdä haitta-ainetutkimuksia – Mistä löydän sertifioidun ammattitaitoisen AHA-asiantuntijan? Tai märkätilojen vedeneristäjän?
  • Mitä hyötyä sertifikaatista on tilaajalle?
  • Mikä on Sertifikaattihaku.fi

Webinaarissa esiintyivät Ville Wartiovaara, vastaava lakimies, Talonrakennusteollisuus ry (Rakennusalan työnantajien työmarkkina- ja edunvalvontajärjestö).

Ville on ollut mukana asbestilainsäädännön tekemisessä. Hän vastaa mm. työturvallisuusasioista (ml haitallisiin aineisiin liittyvät asiat) Talonrakennusteollisuus ry:ssä.

Jaana-Maria Juutila, tiimipäällikkö, henkilösertifiointi, Eurofis Expert Services Oy.

Rakentamisen sertifikaatit sertifioi luotettava, puolueeton taho, Eurofins Expert Services Oy. Henkilösertifiointitoimintaa ohjaa alan parhaista asiantuntijoista koostuvat sertifikaattialue-kohtaiset ohjausryhmät. 6100 sertifioitua rakentamisen ammattilaista.

Webinaarin moderoi Isännöintiliiton asiakkuusjohtaja Aki Salo.

Esitysmateriaalin voit ladata itsellesi täältä.