Isännöinti, osakkaat ja asukkaat haluavat digitalisoitua

Keskiviikkona Helsingissä järjestetty Isännöinti Goes Digi -tapahtuma kokosi isännöinnin ja digitalisaation asiantuntijat pohtimaan isännöinnin tulevaisuutta digiaikana.

– Isännöintialan näköalattomuus on vaihtunut kilpailutahdoksi digitalisaatioon suhtautumisessa. Yli 90 prosenttia isännöitsijöistä kokee, että paine digitalisaatioon tulee alan sisältä kilpailutarpeena, sanoi tilaisuudessa puhunut Isännöintiliiton kehityspäällikkö Henrik Tuhkanen.

Tuhkanen esitteli tapahtumassa Isännöintiliiton tuoreen digiselvityksen tuloksia. Tuloksia ruotimassa oli myös isännöinnin ammattilaisista koottu raati eli isännöitsijät Sami Asujamaa 10+ Isännöinnistä ja Roosa Nieminen Yadesta sekä tietohallintojohtaja Mikael Federley Tapiolan Lämmöstä. Kyselyn kohderyhmänä olivat tänä vuonna ensi kertaa myös asukkaat ja osakkaat taloyhtiöhallitusten lisäksi.

Suhtautuminen digitalisaatioon on selvityksen mukaan muuttunut verrattuna edellisen, kaksi vuotta sitten toteutetun tutkimuksen tuloksiin. Kun digi ennen nähtiin yhtenä välineenä muiden joukossa, valtaosa vastaajista piti digiä nyt keskeisenä elementtinä yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.

Raati iloitsi suunnasta, mutta lavalla myös ihmeteltiin, miksei muutoksia toimintamalleissa vielä näy, jos digin tärkeys on jo tunnistettu.

Miksei muutoksia toimintamalleissa vielä näy, jos digin tärkeys on jo tunnistettu?

Joitakin vastauksia saatiin tutkimuksen tuloksista: Moni piti omia digitaitoja riittämättöminä, investointeja kalliina tai ei ollut tietoinen tarjolla olevista rahoitusmalleista. Tuhkanen kommentoi Isännöintiliiton reagoivan tuloksiin ja esimerkiksi lisäävän viestintää isännöinnin haettavana olevista digi-rahoituksista.

Niin tutkimusten kun lavalta kuultujen kommenttienkin valossa näytti selvältä, ettei isännöinti voi enää vetäytyä osakkaiden selän taakse ja väittää, ettei taloyhtiöissä oltaisi valmiita digiin. 74 % asiakkaista haluaa asioida sähköisesti taloyhtiön asioissa.

Isännöitsijä Roosa Nieminen muistutti, että silloinkin, jos isännöinti kohtaa vastustusta hallituksen taholta, on syytä katsoa ensin peiliin. Isännöinnin kannattaisi näyttää asiakkaille, mitä mahdollisuuksia digissä on ja rakentaa digiratkaisuja ideaa pidemmälle, ennen kuin hallitusten ottamista mukaan.

Lue tiedote 25.10.2018

Tutustu digiselvityksen tuloksiin