Taloyhtiöiden valtuudet kuntoon ennen ASREKia

Taloyhtiöiden velvoite on tarkistaa tietonsa osakehuoneistorekisteristä. Isännöinti voi jo valmistautua tehtävään.

Heidi Similä vinkkaa
tarkistamaan Kaupparekisterin
tiedot, koska puutteet näkyvät
suomi.fi-palvelua käyttäessä. Kuva; Kalle Lydman.

Vuonna 2019 aukeava osakehuoneistorekisteri kokoaa suomalaisten taloyhtiöiden omistajatiedot. Eri viranomaiset koostavat ensin omista tietokannoistaan rekisteriin pohjatietoja taloyhtiöistä.

– Rekisteriin kootut tiedot ovat eräänlainen ”valistunut arvaus” taloyhtiön tiedoista, joten taloyhtiöiden täytyy tarkistaa tietonsa. Isännöintipalvelujen piirissä olevissa taloyhtiössä isännöinti hoitaa tarkistuksen, kertoo Isännöintiliiton kehityspäällikkö Henrik Tuhkanen.

Huoneisto- ja omistajatietojen virheet on korjattava ja puuttuvat tiedot täydennettävä vuoteen 2022 mennessä.

– Isännöinnin kannattaa miettiä tarkistustyön vaatimat resurssit kuntoon. Jos yritys haluaa valtuuttaa esimerkiksi kiinteistösihteerin hoitamaan tarkistuksen, hänelle pitää hoitaa valtuudet tehtävään, muistuttaa Tuhkanen.

Osakehuoneistorekisteri käyttöön heti kun mahdollista

Vaasalaisessa Isännöinti Mäkinen Oy:ssa on valtuutus jo aloitettu. Omistajayrittäjä Heidi Similä kehottaa varaamaan tehtävälle aikaa, sillä varsinkin suomi.fi-palveluun tottumattomalle valtuuksien myöntäminen voi aluksi olla työlästä.

– Omat tunnukset palveluun saa helposti, mutta navigointi oli haastavaa. Haulla löysin lopulta oikeaan osioon ja saan jatkossa myönnettyä valtuutettavalle henkilölle tarvittavat oikeudet. Yhdessä taloyhtiössä meni noin vartti.

Similän yrityksessä työskentelee kymmenen henkilöä, joista valtuuksia myönnetään kolmelle kiinteistösihteerille. Valtuudet haluttiin hoitaa ajoissa, sillä sähköinen osakehuoneistorekisteri otetaan yrityksessä käyttöön heti, kun se avautuu. Uudiskohteet on joka tapauksessa perustettava uuteen rekisteriin heti vuoden 2019 alusta.

– Mitä enemmän isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä on, sitä suurempi työ on valtuuksien myöntäminen. Tätä ei kannata jättää viime tippaan. Suomi.fi:n valtuudet korvaavat joka tapauksessa jossain vaiheessa Katso-valtuudet, summaa Similä.

Juttu on julkaistu Isännöintiliiton jäseninfossa, Isännöinti-lehdessä 3/2018 28.3.2018.

Uutishuoneeseen