Vastuullisuus on trendikästä. Monen mielestä jokaisen pitäisi nyt miettiä hiilijalanjälkeään ja panostustaan maapallon pelastamiseksi. Yritysmaailmassa organisaatioita kannustetaan pohtimaan omaa sosiaalista, taloudellista ja ympäristövaikutustaan. Jopa hampurilaisravintolat ovat ottaneet teeman mainostensa iskulauseisiin.

Maailmalla puhutaan kovan voitontavoittelun kääntämisestä inhimillisempään suuntaan. Rikkain yksi prosentti maailman väestöstä omistaa tänään puolet kaikesta maailman varallisuudesta. Varallisuuden räikeän keskittymisen jatkuessa ja ilmastonmuutoksen hälytyskellojen soidessa mitta alkaa tulla täyteen – jopa rikastumista vaalivilla johtajilla.

Monesta pk-yrittäjästä vastuullisuusteemat voivat tuntua jotenkin höttöiseltä hapatukselta. Arki on niin hektistä, että tällaisten teemojen ajattelulle ja edistämiselle ei löydy aikaa. Tai ainakaan ne eivät ole prioriteettilistan kärkipäässä. Vastuullisuus ei kuitenkaan ole mikään läpivietävä ylimääräinen projekti, vaan tapa ajatella ja toimia. Se voi olla pieniä arjen juttuja kuten sitä, että toimistolla lajitellaan roskat. Tai sitten se voi olla osa suurempaa kuvaa ja jopa motivaation lähde niin yrittäjälle itselleen kuin koko yrityksen henkilöstöllekin.

Yrittäjälle vastuullinen toiminta voi tarkoittaa vaikkapa sitä, että kun hänellä on taloudellisesti vakavarainen yritys, hän voi työllistää useita henkilöitä, pitää henkilöstöstään hyvää huolta ja tarjota asiakkailleen jatkuvasti kehittyviä palveluja. Sitä kautta hän tarjoaa monelle ihmiselle eväitä hyvään elämään ja tukee välillisesti ympäröivää yhteiskuntaa esimerkiksi kasvattamalla työntekijöidensä ostovoimaa. Työntekijä voi saada vastuullisuuskiksejä vaikkapa siitä, että pystyy tarjoamaan aktiivisesti asiakkailleen kestäviä ratkaisuja energiatehokkuuden parantamiseen. Tai siitä, että on joka päivä luottamuksen arvoinen kumppani työkavereilleen ja asiakkailleen.

Vastuullinen isännöinti, isännöinnin vastuullisuus?

Mitä vastuullisuus tarkoittaa isännöinnin näkökulmasta? Tätä pohdiskellessani googletin sanat ”vastuullinen isännöinti”. Esiin nousi kaksi näkökulmaa: ISA-auktorisointi ja isännöitsijän vastuu asiakastaloyhtiöiden raha-asioissa.

ISA-auktorisointi kattaa monta vastuullisuusteemaa kuten sen, että isännöintiyrityksessä on prosessit kunnossa ja se noudattaa isännöinnin eettisiä ohjeita. ISA-auktorisointi antaa tukea myös toisen googlettamalla esiin nousseen teeman hoitamiseen kunnialla. Jokainen isännöitsijä kantaa vastuullaan kymmenien miljoonien arvoista kiinteistöomaisuutta, ja sen hoitamisessa vastuullisuus todella korostuu. Kun taloyhtiön rahaliikenteen hoitaminen on isännöitsijän vastuulla, on yrityksen prosessien oltava läpinäkyviä ja asiakkaiden on pystyttävä luottamaan isännöitsijään.

Google antaa kuitenkin kapean kuvan isännöintialan vastuullisuudesta. Iso kysymys isännöintialalla on, miten toimia kestävästi – mikä on vastuullista alan itsensä kannalta. Terve yrityskulttuuri on vastuullista. Se, että toiminta on tasalaatuista ja kehittyvää, työntekijöistä pidetään huolta, avoimuus ja reilu peli kulkee läpi koko yritystoiminnan ja laadukas kumppaniverkosto jalostuu jatkuvasti. Myös se on vastuullista, että pitää asiakkaistaan huolta. Ympäristöasiat korostuvat isännöinnissä, sillä asumisen ja rakentamisen hiilijalanjälki on massiivinen. Isännöitsijän tulisi ottaa aktiivinen rooli energiatehokkuuden parantamisessa ja muissa ympäristöasioissa. Isännöitsijä voi myös huolehtia omalta osaltaan siitä, että kaikilla taloyhtiön asukkailla ja osakkailla on hyvä olla ja heidän omaisuutensa arvo kasvaa. Isännöitsijällä on iso vastuu siinä, että taloyhtiöissä toimitaan kestävästi niin ympäristö-, talous- kuin sosiaalisissakin asioissa.

Vastuullisuus on siis läsnä isännöintialalla joka päivä ja jokapuolella. Usein emme vaan ajattele asiaa. Tästä saisi aika monta valttia yritystoimintaan ja oman työn merkityksellisyyden etsimiseen, kun vaan pysähtyisi miettimään.

Tänä vuonna Isännöintiliitto kannustaa jäsenyrityksiään vastuullisuusteeman äärelle ja palkitsee vastuullisia yrityksiä Isännöintipäivillä syyskuussa 2020. Palkintohaku avataan helmikuussa osoitteessa isannointiliitto.fi/palkinnot.

Kirjoittaja: Reetta Yrttimaa

Isännöintiliiton kehitysjohtajana haluan auttaa isännöintiä uudistumaan ja alan ammattilaisia loistamaan ammatillisesti. Tässä työssä minua ohjaa pitkä kokemus isännöinti- ja kiinteistöalalta erityisesti asiakaskokemuksen, viestinnän ja johtamisen parissa.

Katso kaikki artikkelit kirjoittajalta Reetta Yrttimaa

1 Kommentti

1. Isännöinnin vastuullisuudesta puhuminen on tärkeää. Vastuullisuus on toki sitä, että hoidetaan isännöitävän yhtiön talous huolellisesti ja pidetään kiinteistöstä hyvä huoli hallituksen tai yhtiökokouksen haluaman linjan mukaisesti. Mutta, vaikka isännöitsijällä olisi siihen tahtoa, ei lopputulos aina ole sitä mitä halutaan. Tässä astuu esiin työnantaja, jonka palveluksessa isännöitsijä toimii. Mikä on se yhtiöiden määrä isännöitsijää kohti, jolla tuo vastuullisuus saavutetaan? Siihen ei liene yksiselitteistä ratkaisua, mutta sillä, että kehutaan “meidän isännöitsijöillä olevan 35 yhtiötä” ei enää ole vastuullisuuden kanssa mitään tekemistä. Tässä astuvat esiin muutkin toimijat. Ja myös asiaansa ymmärtämättömät hallitukset. Hintojen kilpailutus “nääntymisen rajalle” ajaa juuri tuohon tilanteeseen, että päästään kehumaan yhtiömäärillä. Kun se vaan ei kannata pienemmällä määrällä. Mielestäni olisi vastuullista toimia yhdessä ja perustellen, jolloin hallituksetkin ymmärtävät, mistä he maksavat. Avoimmuus on vastuuta. Ehkäpä jonain päivänä asiat ovat toisin…