Hyvää isännöintiä kannattaa esitellä

Uusi isännöintitarjouspyyntötyökalu ohjaa miettimään, mitä taloyhtiö oikeasti tarvitsee.

Aleksi Puistosta on tärkeää, että isännöinti on avoin asiakkaalleen omasta laskutuksestaan. Kuva: Aleksi Poutanen

Muualle vilkuileva asiakas ei nykyään etsi halvempaa hintaa, uskoo Awisto Oy:n yrittäjä ja isännöitsijä Aleksi Puisto.

– Meille on tullut paljon asiakkaita, jotka etsivät palvelua ja kasvoja sille. Edellisen palvelu on koettu riittämättömäksi ja ehkä kasvottomammaksi kuin oli odotettu.

Puiston mielestä asiakkaiden pitäisi rohkeammin vaihtaa isännöintiä eikä sietää tyytymättömyyttä vuosikausia.

– Kun kysyn, miksi ratkaisuja etsitään vasta nyt, vastaus on että ei ole saatu aikaiseksi, Puisto sanoo.

Toki hänkin toivoo, että tyytymätön asiakas ensin kertoisi, mikä on pielessä, ja asiasta voitaisiin keskustella.

Isännöinnin ostaminen on kuitenkin työlästä. Hintoja on vaikea vertailla, koska jokainen yritys käyttää eri hinnoittelulogiikkaa ja sopimusmalleja. Asiakkaat pelkäävät lisäveloituksia, sillä kokonaiskustannustaso selviää käytännössä vasta parin vuoden yhteistyön jälkeen.

Ostaminen järkevämmäksi

Alan kehittymisen ja maineen kannalta kauhun tasapaino ei ole eduksi. Isännöinti­liitto on uudistanut isännöinnin ostajille suunnatun Hae isännöintiä -palvelunsa, jotta isännöintiä ostettaisiin entistä tarvelähtöisemmin. Palvelun avulla asiakas voi etsiä yrityksiä nimen, paikkakunnan, tarjottavien palvelujen ja palvelukielen perusteella sekä lähettää yrityksille ohjatusti laaditun tarjouspyynnön.

Yrityssivu kuntoon hae isännöintiä -palvelussa

Puisto totesi tarjouspyyntötyökalun  niin käyttökelpoiseksi, että on ohjannut tarjouksen pyytäjät yrityksensä omalta tarjouspyyntösvulta suoraan yrityssivulleen Hae isännöintiä -palvelussa. Se onnistuu, kun  etsii nimellä yrityksensä osoitteessa haeisannointia.fi ja klikkaa ”Seuraava vaihe”. Näin saa selaimen osoitekenttään osoitteen, johon voi tehdä linkin omilta sivuiltaan.

– On hyvä ajatus, että on yhtenäinen tapa pyytää tarjouksia. Siellä kysytään ne mitä pitää kysyä, Puisto sanoo.

Tarjouspyyntölomakkeessa kysytään muun muassa taloyhtiön tarpeista ja pyydetään liittämään mukaan yhtiöjärjestys, tilinpäätös liitteineen, isännöintsijäntodistus ja kunnossapitotarveselvitys.

Isännöintiyritys voi joko sallia tai estää tarjouspyynnöt ja täydentää omia tietojaan Mapin kautta.

Puisto on tällä hetkellä tyytyväinen tilauskirjoihinsa. Silti hän pitää yrityksen esillä pitämistä tärkeänä.

– Vaikka nyt ei haluaisikaan uusia asiakkaita, ei pidä olla näkymätön. Kun on esillä, nykyisetkin asiakkaat huomaavat, että tämä on kartalla oleva yritys. Ja jos joskus haluaa lähteä laajentamaan, ei tarvitse aloittaa nollasta, Puisto perustelee.

Teksti: Kirsi Salo

Lue lisää: Hae isännöintiä -palvelu lanseerataan kesäkuussa 2019