Avaa työtäsi helpottava Mappi

Joko tiedät, mitä Isännöintiliiton jäsenyritysten henkilöstön käytettävissä oleva Mappi-palvelu tarjoaa?

Isännöintiliiton Mappi-­jäsenpalvelu on laaja ja helppokäyttöinen sähköinen palvelu, joka on täynnä isännöinnille suunnattua tietoa. Mappi auttaa ja tukee isännöinnin ammattilaisia niin arjen kinkkisissä kysymyksissä kuin uuden oppimisessa.

Mappi on maksuton jäsenetu jäsen­yritysten koko henkilökunnalle. Sisällöistä on hyötyä niin isännöitsijöille, kiinteistösihteereille, teknisille asiantuntijoille kuin esihenkilöille. Erityisesti lakiasiat kiinnostavat monia. Mappiin onkin koottu lähes sata oikeustapausta ja 140 lakikysymystä.

Uusimmat oikeustapaukset käsittelevät muun muassa osakkaan oikeutta ryhtyä yhtiön kustannuksella kunnossapitotoimiin huoneistossaan, urakoitsijan suorituksen virheellisyyttä ja takuuaikaa sekä tupakoinnin kieltämistä huoneistossa. Jokaisen oikeustapauksen yhteyteen on kirjattu, mitä isännöinnin pitää huomioida vastaavissa tilanteissa.

Jäsenohjeita Mapissa on yli 70. Käytännön ohjeita on esimerkiksi uudiskohteiden isännöinnistä, rahanpesulain velvoitteista ja sähköautojen latauspisteiden hankinnasta. Löydät sieltä myös jonkin verran valmiita mallipohjia, kuten sopimusmallin sähköauton latauspisteen asentamiseen tai mallin siitä, miten taloyhtiössä tehtyjä ja tulevia remontteja voisi esittää kunnossapitotarveselvityksessä.

”On parempi katsoa Mapista

kuin Googlesta, sillä Mapissa on

tarkistettua tietoa. Silloin voi sanoa,

että näin tämä asia menee.”

Tarja Väihkönen
Isännöintiliiketoiminnan asiakkuus-
johtaja, OP Koti Pohjoinen

Koulutukset ovat suosittu jäsenetu, mutta aina esimerkiksi webinaarin seuraaminen ei ole mahdollista reaaliajassa. Webinaaritallenteet kootaan Mappiin, jolloin ne ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Myös Isännöinti-lehdessä ilmestyneet artikkelit löytyvät Mapista.

Mappiin tehdään aktiivisesti uutta sisältöä esimerkiksi alaan vaikuttavista muutoksista ja jäseniltä tulevien toiveiden mukaan.
Sisällöistä vastaavat kunkin asian asiantuntijat. Esimerkiksi liiton lakiasiantuntijat vastaavat lakikysymysten, oikeustapausten ja muiden juridisten asioiden sisällöistä.

− Mapissa on myös teemasivustoja, joissa on tietoa aihepiireittäin, Mapista vastaava Anne Murtomäki sanoo.
Teemasivuja on energiasta ja ilmaston­muutoksesta, huoneistotietojärjestelmästä, yhtiökokouksesta ja digiasioista.

Teemasivua seuraamalla on kätevä pysyä perillä kyseisen aiheen uusimmista kuulumisista ja isännöinnille tärkeistä näkökulmista.

Jos jäsenyrityksellä on käytössä Viesti+ -palvelu, pääsee koko yrityksen henkilökunta hyödyntämään Viestiplussan asukastiedotepohjia.

Tärkeä pääkäyttäjän rooli

Mappi on tarkoitettu yrityksen kaikille työntekijöille. Yrityksen Mappi-pääkäyttäjä voi lisätä ja päivittää yrityksensä Mappi-käyttäjien tietoja ja yrityksen muita tietoja.

Mapista on erityisen paljon hyötyä uusille työntekijöille, ja on tärkeää, että yrityksen pääyhteyshenkilö tai -henkilöt lisäävät uudet työntekijät Mappiin.

− Uusien tunnusten luomisessa voi olla hankaluuksia, jos pääkäyttäjät eivät muista päivittää henkilökuntansa tietoja, Murtomäki kertoo.

Myös yrityksestä lähteneiden tiedot on hyvä poistaa.

Hyödynnän mallipohjia, viimeksi
poimin sieltä sähköauton latauspisteen
asentamiseen liittyvän
sopimuspohjan.

Yvonne koski
Isännöitsijä, MER-yhtiöt

Jos Mappiin kirjautuminen ei onnistu, voi olla yhteydessä myös liiton jäsenpalveluun. Jäsenyrityksellä voi olla monta Mapin pääkäyttäjää, jolloin tietoja voi päivittää useampi henkilö.

− Joillakin yrityksillä pääkäyttäjänä on johdon lisäksi esimerkiksi kiinteistö­sihteeri, Murtomäki vinkkaa.

Kun koko henkilöstö pääsee käyttämään Mappia, yritys saa hyödynnettyä jäsenyyden etuja ja palveluja mahdollisimman tehokkaasti.

Mapissa päivitettäviä yrityksen tietoja hyödynnetään myös muissa jäsenpalveluissa. Esimerkiksi Hae isännöintiä ­-palvelun tietoja ylläpidetään Mapin kautta ja jäsenmaksu perustuu liikevaihto­tietoon. Myös toimialatilastoinnissa hyödynnetään anonyymisti yritystietoja. Tietoturva-asiat on huomioitu, joten yritystiedot ovat vain Isännöintiliiton käytettävissä.

Jäsenenä nautit monista eduista

Isännöintiliitossa tehdään töitä monella eri saralla ja monipuolisten osaajien voimin isännöintialan palvelemiseksi ja alan etujen edistämiseksi. Jäsenet nauttivatkin monista jäseneduista, useista myös huomaamattaan.

Yksi liiton käytetyimmistä palveluista on lakineuvonta. Lakineuvonnan yhteystiedot löytyvät Mapista.
Tapahtumat ja koulutukset ovat myös tärkeitä jäsenetuja. Maksuttomat webinaarit ovat hyvin suosittuja.

Ajankohtaiskoulutukset sekä osaamisen uudistamisen ja syventämisen koulutukset tarjoavat alan ammattilaisille mahdollisuuden pitää osaamisestaan huolta ja yrityksille kätevän tavan tarjota henkilöstölleen kouluttautumistilaisuuksia.

Isännöintiliitossa on uuden strategian mukaisesti terästetty ja lisätty tutkimustoimintaa. Liiton tutkimuksia ja selvityksiä hyödynnetään alan hyväksi liiton toiminnassa ja palveluissa.

On tärkeää, että liiton näkemykset ja kannat pohjaavat tutkittuun tietoon ja että jäsenille pystytään tarjoamaan kuvaa alan toimintaympäristöstä, alasta itsestään ja niiden muutostrendeistä. Uutena tutkimustietoon pohjaavana palveluna on syksyllä tulossa toimialakatsaus.

Edunvalvonta ja lainsäädäntövaikuttaminen on keskeinen osa Isännöintiliiton jäsenpalveluita. Alan oma liitto katsoo maailmaa isännöinnin näkökulmasta ja tuo esiin asioita, joita muut kiinteistöalan toimijat eivät huomioi sekä toimii vahvasti isännöinnin parhaan mahdollisen tulevaisuuden edistämiseksi.

Pidän mielelläni
henkilökunnallenne
etänä puolen tunnin
Mappi-opastuksen,
esimerkiksi kahvitauon
tai viikkopalaverin yhteydessä.

Anne Murtomäki
Jäsenpalvelupäällikkö
Isännöintiliitto

Näin otat Mapin käyttöön
  • Mapin käyttäjäksi voit rekisteröityä, kun olet jäsen­yrityksessä töissä ja yhteystietosi löytyvät Isännöintiliiton jäsenrekisteristä.
  • Mappi-jäsenpalvelu on jäsenyritysten koko henkilökunnan käytettävissä osoitteessa www.isannointiliitto.fi. Klikkaa oikeassa yläkulmassa Kirjaudu sisään -linkkiä, jolloin kirjautumisnäkymä aukeaa.
  • Mapin käyttäjätunnus on työsähköpostiosoitteesi. Salasanan asetat itse, kun kirjaudut palveluun ensimmäisen kerran.
  • Jos salasana on unohtunut tai et tiedä, löytyvätkö tietosi Mapista, voit tilata uuden salasanan kirjaudu sisään -sivulta. Jos sähköpostiosoitteesi löytyy rekisteristämme, saat linkin, jonka kautta voit luoda uuden salasanan. Jos viesti ei saavu perille, tarkista roskapostikansio.
  • Mikäli linkkiä ei tule ja haluat, että sinut lisätään rekisteriin, pyydä yrityksesi Mappi-pääkäyttäjää (usein yrityksen toimitusjohtaja) lisäämään yhteystietosi Mappi-palvelussa. Voit olla myös yhteydessä liiton jäsenpalveluun: toimisto@isannointiliitto.fi.
  • Jos vaihdat työpaikkaa tai työsuhteesi päättyy, ilmoita siitä jäsenpalveluumme.
  • Mapin käyttöönottoasioissa sinua palvelee jäsenpalvelu: toimisto@isannointiliitto.fi ja p. 09 2312 1750 ti–pe klo 9–12.
PÄÄKÄYTTÄJÄ, NÄIN LISÄÄT UUDEN HENKILÖN
  1. Kun olet kirjautunut Mappiin, klikkaa omaa nimeäsi oikeassa yläkulmassa.
  2. Valitse sen jälkeen avautuvassa näkymässä Yrityksen tiedot ja sen alla Tunnusten hallinta.
  3. Pääkäyttäjä voi Mapissa hallinnoida myös yrityksen muita tietoja. Pääkäyttäjänäkymä on erilainen kuin muilla käyttäjillä.

Teksti: Marianne Falck-Hvilstafeldt

Kuvat: Outi Kainiemi, OP Koti Pohjoinen, Yvonne Koski ja Sampo Korhonen