Vastuullisuus palkintojen 2020 teemana

Etsimme esimerkkejä vastuullisesta isännöinnistä.  Vastuunkanto voi näkyä huolehtimisena ekologisista, sosiaalisista ja taloudellisista asioista.

Isännöintiliitto palkitsee vuosittain isännöintialan edelläkävijöitä ja esimerkillisiä osaajia. Vuoden parhaat nousevat parrasvaloihin juhlavassa palkintogaalassa, josta on muodostunut Isännöintipäivien odotetuimpia ohjelmanumeroita. Tunnustus kilpailussa toimii julkisena kiitoksena hyvin tehdystä työstä ja henkilöstön ammattiylpeyden nostattajana.

Ehdokashaku Isännöintiliiton palkintokisaan on jälleen auki. Tällä kertaa kilpailun teemaksi on valittu vastuullisuus.

– Teema haluttiin tarkoituksella jättää riittävän laveaksi, jotta voimme nostaa monipuolisesti esiin erilaisia esimerkkejä vastuullisesta isännöinnistä, sanoo viestinnän tuottaja Meri Siippainen.

Hän vinkkaa ehdokkaiden ilmoittajia panostamaan perusteluihin. Vastuullisuus voi näkyä yhtä hyvin ihmisten ja organisaation toimintatavoissa asiakkaiden ja yhteistyökumppanien suuntaan kuin siinä, miten yritys ottaa vastuuta henkilöstöstään, alueestaan ja ympäristöstä. Tärkeintä on, että perusteluista löytyy riittävästi konkretiaa todistamaan vastuullinen toimintatapa.

– Mukaan ehdotettu hanke tai toimintatapa voi olla simppelikin oivallus. Yksittäisen ehdokkaan kohdalla ei vaadita työnäyttöä kaikilta vastuullisuuden osa-alueilta, Siippainen huomauttaa.

Palkintokategorioita on viime vuoden tapaan neljä: Isännöitsijä, Isännöintiteko, Isännöintiyritys ja Palveluverkosto-yritys. Tarkemmin ehdokaskriteerit ja kilpailun säännöt kerrotaan palkintojen verkkosivuilla.

Vastuullisuus näkyy monessa

Ekologista vastuuta eli ympäristövaikutuksia on tarkasteltava tuotteen tai palvelun koko elinkaaren osalta. Ekologinen palvelu säästää luonnonvaroja, ei tuota kasvihuonepäästöjä eikä turhaa jätettä. Isännöinnin kannattaa pohtia, millaisia ympäristöä säästäviä ratkaisuja isännöinnin asiakkaille tarjotaan ja millaisia palveluntarjoajia käytetään. Eko-tekoja voivat olla esimerkiksi isännöinnin luotsaamat taloyhtiöiden energiaremontit, mutta ympäristöystävällinen voi olla pienemmissäkin hankkeissa tai toimintatavoissa, myös oman toimiston sisällä.

Sosiaalinen vastuu näkyy esimerkiksi henkilöstöstä, asiakkaista ja sidosryhmistä huolehtimisena. Onko yritys vaikkapa panostanut jollain erityisellä tavalla henkilöstön hyvinvointiin tai luonut käytänteen, jolla asiakkaista huolehditaan erityisen hyvin?

Taloudellinen vastuu puolestaan näkyy siinä, miten omistajalle maksetaan osinkoa, henkilöstölle palkkaa, alihankkijoille tuloa ja yhteiskunnalle veroja.

Teemat vaihtuvat vuosittain

Aiemmin palkintojen teemoina on ollut muun muassa yhteistyö ja digitaalisuus.

– Periaatteessa mukaan saa ilmoittautua vaikka joka vuosi, jos vain ehdokas sopii sen vuoden kriteereihin, muistuttaa Siippainen.

• Ehdokashaku 28.8.2020 saakka.
  • Asiantuntijaraatiin kuuluvat asiakkuus­ johtaja Aki Salo Isännöintiliitosta, elinkeino-­ ja kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin Suomen Yrittäjistä, toimitus­johtaja Jyrki Lauri­kainen Raklista ja asiantuntija Teemu Kettunen Motivalta.
  • Raadin valitsemat fina­listit julkistetaan syyskuussa.
  • Voittajat ratkaistaan yleisöäänestyksellä.
  • Voittajat julkistetaan Isännöintipäivillä marraskuussa.
  • Lisätiedot palkintojen sivulta.