Omistajan äänellä

Sami Kuivalainen on halunnut työskennellä vain sellaisissa kiinteistöissä, jotka työnantaja itse omistaa.

Sami Kuivalainen

Tuo on minun taloni, huudahtaa pitkään vuokratalojen isännöitsijänä toiminut Sami Kuivalainen ohittaessaan kerros­talon, jota aiemmin isännöi.

Perhe ja ystävät ovat tottuneet siihen, että Kuivalainen kokee omikseen niin talot kuin asukkaatkin, joiden hyväksi on uransa aikana työskennellyt. Hän on ylpeä työstään isännöitsijänä.

Alun perin Kuivalaisesta piti tulla maanrakentaja, mutta suhdanneherkällä alalla ei riittänyt 1990-luvun puolivälissä töitä. Niinpä hän päätyi myynti- ja markkinointihommiin ja opiskelikin jonkin verran alaa.

Kuivalainen ajautui välittämään joensuulaisen sijoittajan vuokra-asuntoja. Pian tämä ehdotti hänelle omistamiensa asunto-osakeyhtiöiden isännöitsijäksi ryhtymistä.

– Se ei ollut ihan perinteistä isännöintiä. Istuimme kaksin kahvikupin äärellä ja teimme päätöksiä, Kuivalainen muistelee.

Isännöitsijä osaa ja tietää

Kuivalainen alkoi kaivata suurempiin ympyröihin ja halusi edetä urallaan. Hän alkoi katsella työpaikkaa pääkaupunkiseudulta kriteerinään se, että tuleva työnantaja omistaa kiinteistöt, joille etsii isännöitsijää. Sellainen löytyi Espoonkruunusta, joka oli vuokra-asuntoyhtiö.

Sieltä hän siirtyi VVO-yhtymän, nykyisen Kojamon, palvelukseen pitäen jälleen ­johtotähtenään sitä, että työnantaja omistaa isännöitävät kiinteistöt.

– Vuokra-asuntojen parissa työskennellessäni koin, että minulla oli hyvä ja luottamuksellinen suhde työnantajaani. Edustin häntä ja puhuin ikään kuin omistajan äänellä. Siitä lähtien olen hakeutunut työpaikkoihin, joissa minulla on ollut kiinteistöjen omistajan täysi tuki.

– Minulla on yrittäjätausta. Ehkä siksi ajattelen asioita aina työantajani kannalta. Etsin aina parasta ja järkevintä vaihtoehtoa, joka ei ole välttämättä edullisin, kallein tai nopein.

Isännöintiä taloyhtiön parasta ajatellen

Sami Kuivalaisen mukaan työnantajan omistaman kiinteistön isännöinti on erilaista kuin yhteistyö asunto-osakeyhtiön hallituksen kanssa.

Asunto-osakeyhtiöiden isännöitsijä on eräänlainen operatiivinen johtaja, joka tekee kaikki temput, mitä maallikkojäsenistä koostuva hallitus milloinkin keksii. Kuivalaisesta isännöitsijällä pitäisi olla joka taloyhtiössä sellainen asema, että hän voi työskennellä taloyhtiön parasta ajatellen ja ohjata hallituksen toimintaa oikeaan suuntaan.

Parhaimmillaan isännöitsijän ja niin ammatti- kuin maallikkohallituksenkin välinen yhteistyö perustuu molemminpuoliseen luottamukseen.

Asioita voi tehdä toisin

Vuokra-asuntomaailmasta Sami Kuivalainen siirtyi Eiran aikuislukion palvelupäälliköksi. Siellä hän vastaa yksityisen koulun toimitilojen hallinnosta ja ylläpidosta.

Sekä koti että työpaikka ovat ihmisille tärkeitä ja herättävät tunteita. Kuivalainen pitää ihmisten kanssa työskentelyä työnsä suolana.

Kuivalainen toivoisi, että isännöinti­yritykset löytäisivät toimivia yhteistyömuotoja taloyhtiöiden välille. Esimerkiksi Helsingissä Iso Roobertinkadulla, jossa Eiran aikuislukiollakin on toimitilat, joka talolla on oma isännöitsijänsä. He voisivat kilpailuttaa hankintoja ja tilata yhdessä palveluja.

– Esimerkiksi sama firma voisi pudottaa lumet katoilta samalla viikolla sen sijaan, että jokainen kiinteistö tilaa omat lumenpudottajansa eri aikoina ja katu on milloin minkäkin talon edestä suljettu.

– En olisi tässä ilman pitkää kokemusta vuokra-asuntojen isännöinnistä. Vuokra-­asuntoja tarjoavien kiinteistön ylläpito on tiukasti budjetoitua ja erinomaisesti johdettua. Se perustuu ajatukseen, että mitä paremmin kiinteistöä ylläpidät, sitä parempi sen arvo on pitkässä juoksussa, Kuivalainen toteaa.

Näin ajattelen

Työn palo syntyy uuden oppimisesta

“Kiinteistö- ja isännöintialalla työskentely on jatkuvaa oppimista. Koko ajan tulee uusia innovaatioita. Uuden oppiminen ylläpitää työn paloa. Olen utelias luonne ja pidän ihmisistä. Kyselen mielelläni muilta, miten he jonkun asian hoitaisivat.

Kun meille tulee joku asentaja tekemään jotain, käyn aina kysymässä, mitä hän tekee, miten ja miksi. Näin saan tietoa tulevien päätösten tueksi.”

Kuka

Sami Kuivalainen

Ikä: 48 vuotta

Koulutus: ITS, AIT, projektipäällikkö (FMA), Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET)