Kaupallinen yhteistyö: Olisiko nyt viemärisukituksen vuoro?

Mikko Saarijärvi

Isännöitsijät ja taloyhtiöt ovat jo jonkin verran kartalla viemärisukituksesta, mutta parantamisen varaa löytyy edelleen.

Sukitus haastaa vuosi vuodelta tehokkaammin niin sanotun perinteisen putkiremontin. Taustalla on kehitys, jossa moni taloyhtiö on pahassa pinteessä: korjausvelka kasvaa ja remonttisuma tuntuu kaatuvan päälle.

Tällöin taloyhtiöiden hallituksissa lähdetään herkästi etsimään vaihtoehtoja korvaamaan linja­saneeraus – ja todennäköisesti yllätytään iloisesti.

Nuoren toimialan haasteena on, että sukitus yksinkertaisesti kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Jos putkiremontin voi sukittamalla toteuttaa helpommin, halvemmin ja nopeammin, niin jossainhan täytyy olla koira haudattuna. Mikä sitten on totuus?

Tulin viemäreiden sisäpuolisten korjausten alalle vuonna 2008 ja aloin kiinnostua toimialan innovaatiojohtajan, Picote Oy:n, tekemisistä vuoden 2013 tietämillä. Ajattelin, että yritys on oikealla asialla päivittäessään putkiremontteja rakenteita
rikkomatta nykyaikaan ja tarjotessaan uusia vaihtoehtoja.

Siirtyessäni suunnittelu- ja valvontapuolelle, teimme usein yhteistyötä Picoten kanssa. He toimivat urakoitsijana ja minä valvojana. Mielikuvani Picotesta ratkaisukykyisenä edelläkävijänä vahvistui. Työmaat etenivät joustavasti, ja projektit olivat osaavissa käsissä. Siksi tuntui luonnolliselta ratkaisulta aloittaa työt Picotella kesällä 2021.

Sukitus soveltuu 90 prosenttiin tapauksista

Uskoisin, että sukittaminen on vasta nyt pääsemässä vauhtiin. Yksin Picote on toteuttanut 14 vuoden aikana yli tuhat isompaa viemärisaneerausprojektia ja toista tuhatta pienempää paikallista korjausta. Viidakkorumpu on vienyt sanaa eteenpäin: toimii!

Nykyisin uskalletaankin jo tunnustaa, että sukitus sopii useimpiin kohteisiin. Suurimmassa osassa tapauksia sukitus ei ole ainoastaan vaihtoehto, vaan kokonaisharkinnassa se paras vaihtoehto.

Miten sitten edetä asiassa? Keskustelu alan ammattilaisen kanssa on hyvä paikka aloittaa. Picotella on kunnia-asiana kartoittaa kohde huolella, ennen kuin mietitään korjaustoimenpiteitä. Hyvällä suunnittelulla varmistetaan se, että kuhunkin kohteeseen löydetään oikeat ratkaisut, jotka parhaiten palvelevat asiakasta.

Lisätietoa sukituksesta saat webinaaritallenteesta Miten taloyhtiö hyötyy viemärisukituksesta ja mihin korjaustarpeisiin se soveltuu.

Mikko Saarijärvi
Technical Consulting Manager
Picote Group

Picote on kansainvälinen ja palkittu viemäriputkien saneerauksen asiantuntijayritys Porvoosta. Kiinteistöjen sisäpuolisen viemärisukituksen pioneerina ja innovaattorina olemme urakoineet vuodesta 2008 lähtien.

Tällä palstalla kirjoittavat isännöinti- ja kiinteistöalan palveluntarjoajien asiantuntijat. Teksti on osa Isännöintiliiton ja Picote Group Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: henrika.palin@isannointiliitto.fi.