Parhaan julkisivun tarina

Vuoden julkisivuremontti -kilpailun voitto vaati tällä kertaa 10 vuoden valmistelutyön.

Isossa hankkeessa on tärkeää, että jokainen osapuoli on aktiivinen,
Pekka Jokela sanoo. Kuva: Aleksi Poutanen

Isännöintipalvelu Priman Oy:n isännöimä Asunto Oy Puistonportti Bostads Ab Helsingin Lauttasaaresta voitti Julkisivu­yhdistys ry:n järjestämän julkisivu­remonttikilpailun 2019. Voitto oli samalla tunnus­tus Primanin pitkäjänteiselle työlle. Yritys aloitti taloyhtiön ison saneerauksen val­mistelun jo vuonna 2008.

Asunto Oy Puistonportti Bostads Ab:ssa remontoitiin julkisivun ohella kaikki muu, paitsi jo kertaalleen korjattu uima-allasosasto. Parvekkeet, porrashuoneet, hissit ja pihat uusittiin, ja talossa tehtiin täysi LVIS-saneeraus. Vuonna 1973 valmistunut betonielementtitalo muuttui moderniksi ja vaaleaksi.

Saneeraus maksoi vajaat 2 000 euroa neliöltä. Samalla osakkaat saivat varmuuden siitä, ettei talossa tarvita isoja remontteja 40 vuoteen.

Vaihtoehdot tutkittava

Näin mittavan peruskorjauksen valmistelu ja toteutus vaatii paljon työtä ja suunnitel­mallisuutta. Isännöintipalvelu Priman Oy:n toimitusjohtaja, isännöitsijä Pekka Jokela kertaa, miten vuonna 2008 tehtiin ensimmäiset julkisivun ja putkistojen kuntotutkimukset. Saman vuoden yhtiökokouksessa Jokela ensi kertaa muistutteli osakkaita lähestyvästä saneerauksesta.

Seuraavina vuosina asia oli jälleen yhtiökokousten asialistoilla. Kolme-neljä vuotta ennen aloitusta palkattiin suunnittelijat. Isännöintiyrityksen omat ja sen kutsumat asiantuntijat avasivat valmistuneita selvityksiä ja suunnitelmia yhtiökokouksissa ja osakastilaisuuksissa, ja isännöinti kyseli osakkaiden näkemyksiä. Saneeraus ei tullut kellekään yllätyksenä.

Eri vaihtoehtojen kannattavuutta Jokela selvitytti laajalla haarukalla. Alkuun ajateltiin, että lisärahoitusta saadaan jopa talon korottamisesta. Kahden kerroksen korotus kaatui kannattamattomana, ja yhden ker­roksen korotus siihen, että Helsingin kau­punki kertoi uusivansa Lauttasaaren kaavan vasta ensi vuosikymmenellä. Se olisi ollut taloyhtiön kannalta liian myöhään.
Saneeraus käynnistettiin keväällä 2018, ja se valmistui kesällä 2019. Nopea läpimenoaika alleviivaa perusteellisen valmistelun merkitystä. Jokelan mukaan hanke ei juurikaan teettänyt isännöinnillä ylimääräistä työtä.

Joukkue pelikuntoon

Katto- ja julkisivubarometri 2019

• Ensimmäinen Katto- ja julkisivubarometri toteutettiin jäsenkyselynä loka-marraskuussa.
  • Kyselyyn vastasi 194 isännöitsijää ympäri maan.
  • 25 prosentin mielestä katto- ja julkisivukorjauksiin ryhdytään oikea-aikaisesti.
  • 83 prosenttia arvioi, että muut hankkeet ajavat näiden korjausten ohi.
  • 57 prosentissa julkisivuremonteista asukasviestintä onnistui hyvin.

Jokela painottaa, että isoon hankkeeseen pitää löytää hyvät yhteistyökumppanit ja koko organisaatio on hiottava pelikuntoon. Parhaiten yhteistyö toimii, kun kaikki ovat aktiivisia ja vastuullisia. Jo yksi passiivinen pelaaja hidastaa koko hanketta.

Viestintävastuista on sovittava ja vies­tinnän toteutumista valvottava, Jokela sanoo. Joskus urakoitsijat aloittavat tie­donjaon ponnekkaasti, mutta ajan oloon into hiipuu. Asunto Oy Puistonportti Bostads Ab:n saneerauksessa isännöinti velvoitti urakoitsijat tiedottamaan remontin etenemisestä viikottain kaikille osakkaille joko sähköisesti tai paperilla.

Jokela pitää tärkeänä, että jaettava tieto on realistista. Näin hankkeen edetessä vältytään osakkaiden soraääniltä. Moni on lukenut lehdistä, että saman tapaisessa taloyhtiössä remontti maksoi niin ja niin vähän – miksi siis meillä enemmän? Talot ovat kuitenkin yksilöitä, saman ikäisetkin eri kunnossa ja osakkaiden toiveet erilaisia.

– Realismi myös lisää luottamusta niin isännöintiin kuin hallitukseen, hän sanoo.

Idea Asunto Oy Puistonportti Bostads Ab:n ilmoittamisesta julkisivuremontti­kilpailuun tuli pääsuunnittelijalta. Voitto oli Jokelan mukaan yllätys. Silti se oli jo toinen huomiointi Isännöintipalvelu Priman Oy:lle lyhyen ajan sisällä. Viime vuonna sai yhtiön isännöimä kerrostalokohde kunniamaininnan putkiremontistaan.

– Kaipa voi jo sanoa, että me pystymme toteuttamaan vaativatkin remontti­kohteet.

Teksti: Matti Tuovinen
Kuvat: Aleksi Poutanen