Yhdistykset löysivät toisensa

Ensimmäistä yhdistysaktiivien kehittämispäivää vietettiin Tampereella lokakuussa.

Kehittämispäivässä jaettiin yhdistysten hyviä käytäntöjä ja ideoitiin parempia tomintatapoja.

Tussin käry ja kirkkaan väriset muistilaput ovat merkki siitä, että nyt lyödään viisaita päitä yhteen. Tampereella niin tekivät yhdistysaktiivit, jotka kokoontuivat ensimmäistä kertaa yhdistysten kehittämispäivään 25. lokakuuta.

Päivän aikana syntyi oivallus: tarvitaan paljon nykyistä enemmän kuulumisten ja tiedon vaihtoa Isännöintiliiton jäsenyhdistysten välillä. Monet hyvät toimintavinkit ja käytännöt istuvat isännöitsijä­yhdistyksiin jäsemäärästä riippumatta.
Isännöintiliiton toimitusjohtaja

Mia Koro-Kanerva osallistui työpajoihin ja kuunteli kokemuksia kiinnostuneena.

– Oli ihanaa nähdä, kuinka innostuneita ja keskustelevia osallistujat olivat. Tällaiselle yhdessä kehittämiselle oli selvästikin tilausta, hän sanoo.

Isännöintiliittoon kuuluu yhteensä 22 paikallista isännöitsijäyhdistystä sekä yksi valtakunnallinen ”veteraanivaiheen isännöitsijöille” suunnattu yhdistys. Jäsenmäärät vaihtelevat parista kourallisesta useisiin satoihin, ja yhteensä yhdistyksiin kuuluu lähes 1700 henkilöä.

Vapaaehtoistyötä isännöinnin ohella

Isännöitsijäyhdistykset pyörivät vapaa­ehtoisvoimin. Isännöintiliitto hoitaa niiden puolesta juoksevat asiat kuten jäsenten liittymiset ja erot, jäsenrekisterin ja jäsenmaksulaskutukset. Valtaosa yhdistysten jäsenille näkyvästä toiminnasta on yhdistysaktiivien varassa, ja aktiivisuus vaihtelee paljon yhdistyksen koon ja kulttuurin mukaan. Tähän etsittiin Tampereella uusia ratkaisuja ja ideoita.

Paikalla oli edustajia kolmestatoista yhdistyksestä: hallituksen puheenjohtajia ja jäseniä sekä muita yhdistysten toimihenkilöitä. Osa pääsi ensimmäistä kertaa jakamaan kokemuksia muiden yhdistysaktiivien kanssa. Vinkkejä esimerkiksi tiedonhallintaan, varainhankintaan ja jäsenten tapahtumiin jaettiin vilkkaasti.

Monet yhdistyksistä pitävät yhteyttä paikallisiin viranomaisiin, ja niitä kuullaan esimerkiksi kaavoitukseen, sosiaalitoimeen, pelastusasioihin ja muuhun kuntakehitykseen liittyvissä asioissa.

Lisää yhteydenpitoa ja tiedonvaihtoa

Miten tieto ja parhaat käytännöt sitten saataisiin liikkumaan yhdistysten välillä? Kehittämispäivässä ideoitiin esimerkiksi yhteistä some-ryhmää sekä ristiin vierailuja sisaryhdistysten tapahtumiin.

Yhden työpajan toteutukseen kuului, että osa osallistujista risteili pienten keskusteluryhmien välillä ”ristipölyttäen” näkökulmia ja ideoita eri keskusteluteemojen välillä. Samankaltaista toimintaa todettiin tarvittavan myös yhdistysten välille. Ristipölytykseen tarvitaan lisää ihmisiä ja käytäntöjä, joilla varmistetaan säännöllinen yhteydenpito.

Teksti ja kuva: Kirsi Salo

Katso kaikki jäsenyhdistykset