ARAn energia-avustusten hakemisella kiire

ARAn energia- ja kaukolämpöavustuksia on haettavissa vuonna 2023 vielä noin 10 miljoonaa. Näille avustuksille ei näytä tulevan jatkoa ensi vuonna. Vuoden 2024 budjetissa ARA-avustusten määrä taloyhtiöille tippuu alle kymmenesosaan nykyisestä. Kokosimme yhteen ARA-avustusten tilanteen.

ARA-avustusten kissanpäivät taloyhtiöissä näyttävät olevan ohi. Valtion budjetti julkaistaan näillä näkymin lokakuun alussa, jolloin saadaan varmuus myös ensi vuoden ARA-avustusten määrärahoista. Hallitusohjelman sekä valtiovarainministeriön tuoreen talousarvioesityksen pohjalta tilanne näyttää merkittävästi niukemmalta kuin viime vuosina. Ellei tilanne syyskuussa muutu hallituksen käsitellessä valtion budjettia, voidaan todeta, että tuet taloyhtiöille vähenevät alle kymmenesosaan vuoden 2023 tasoon verrattuna.

Kokosimme yhteen kaikkien taloyhtiöille suunnattujen ARA-avustusten tilanteen.

Määräaikaisiin energia- ja kaukolämpöavustuksiin rahaa jaossa vuonna 2023 vielä noin 10 miljoonaa, mutta jatkoa ei todennäköisesti tule.

Asuinrakennusten energia-avustuksen sekä matalalämpöiseen kaukolämpöön siirtymisen avustuksen yhteinen määräraha vuodelle 2023 on yhteensä 98,7 miljoonaa euroa. ARAn 25.8.2023 päivittämien tietojen mukaan näitä avustuksia on edelleen jakamatta noin 10 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä ARAssa käsitellään heinäkuussa saapuneita hakemuksia, joita on auki 150 kappaletta energia-avustuksiin ja 300 kappaletta kaukolämpöavustuksiin.

Energia-avustusten ja kaukolämpöavustuksien osalta kannattaa siis toimia hyvin nopeasti. Taloyhtiöiden kannattaa tehdä energia- ja kaukolämpöavustuksen hakemus mahdollisimman pian, sillä määräraha on jo loppumaisillaan.

Energia- ja kaukolämpöavustuksen valtuus tulee Valtion asuntorahastosta ja valtuus ei siirry vuodelle 2024. Tämän vuoksi ARAn on tehtävä avustuspäätökset energia- ja kaukolämpöavustuksista kuluvan vuoden aikana. Käytännössä päätökset on tehtävä jo ennen joulua.

ARAn määräaikaiset energia-avustukset eivät näillä näkymin saa jatkoa tulevassa valtion budjetissa vuodelle 2024. Myöskään määräaikaiseen avustukseen kaukolämpölaitteistojen uusimiseen ei ole talousarvioesityksessä varattu rahaa.

Sähköautojen latauspaikka-avustusten rahat on tällä erää jaettu.

Sähköautojen latauspaikka-avustusten osalta juna on nyt käytännössä mennyt. Avustusmäärärahoja sähköautojen latauspaikkoihin ei ole luvassa enää uusille hakijoille, sillä ARAan jo toimitettujen hakemusten arvo ylittää käytössä olevat määrärahat. Käsittelyä odottavia hakemuksia on jonossa noin 570 kpl. Käsittelyaika elokuussa 2023 jätetylle hakemukselle on arviolta noin 4–5 kuukautta, ja ARAssa käsitellään tällä hetkellä maaliskuun 2023 aikana toimitettuja hakemuksia.

Hallituksen talousarvioesityksessä vuodelle 2024 avustukselle ei ole merkitty jatkoa.

− Ellei tilanne muutu syyskuun aikana hallituksen budjettineuvotteluissa, jatkoa avustukselle ei todella tule. Itse en isännöitsijänä nyt enää laittaisi aikaa avustushakemusten tekoon, kun ARAan jo toimitettujen hakemusten arvo ylittää tälle vuodelle budjetoidut varat. Ainoastaan niiden, joilla on jo hakemus käsittelyssä ARAssa, kannattaa odottaa vielä toiveikkaana päätöstä, Isännöintiliiton vastuullisuuspäällikkö Liina Länsiluoto sanoo.

Vakituisia hissi- ja esteettömyysavustuksia leikataan.

Vakituisemmin jaossa olleille hissi- ja esteettömyysavustuksille, iäkkäiden ja vammaisten asuntojen korjausavustuksille sekä kuntotutkimuksen ja perusparannuksen suunnitteluavustukselle näyttää olevan tulossa jatkoa vuodelle 2024 yhteensä 9,5 miljoonaa euroa.

Auki on, muuttuvatko avustuksen myöntämisperusteet vielä. Hallitusohjelman mukaan hissi- ja esteettömyysavustusten määrää alennetaan ”esimerkiksi avustusprosenttia muuttamalla ja kohdentamalla avustukset vaikuttavimpiin ja eniten tukea tarvitseviin kohteisiin”.

Näihin avustuksiin kannattaa siis edelleen jättää hakemuksia, ja määrärahaa niihin on luvassa myös vuodelle 2024.

Onko taloyhtiö oikeutettu sähkötukeen viime talven sähkölaskuista?

ARAn kautta on vielä tällä hetkellä haussa myös määräaikainen sähköavustus taloyhtiöille, joka koskee talven 2022–2023 sähkölaskuja. ARAsta kannustetaankin tarkistamaan, olisiko taloyhtiö oikeutettu hakemaan tukea, sillä tähän avustukseen määrärahaa on vielä jaossa vuoden 2023 aikana.

Tuet pienenevät, tavoitteet pysyvät

Hallitusohjelman mukaan latausmahdollisuuksien asentamista taloyhtiöihin helpotetaan. Lisäksi talousarvioesityksen mukaan myös ”toimia rakennuskannan energiatehokkuuden parantamiseksi ja rakennuskannan elinkaaristen hiilidioksidi‐ päästöjen pienentämiseksi” jatketaan. Kuitenkin näyttää siltä, että rahallista tukea taloyhtiöille nämä kirjaukset eivät tarkoita.

− Talousarvioesityksen myötä näyttää siltä, että tuki taloyhtiöiden puhtaaseen murrokseen ei jatku. Samaan aikaan Brysselissä neuvotellaan tällä viikolla rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tiukennuksista taloyhtiöille. Tarjolla näyttää siis tulevaisuudessa olevan taloyhtiöiden energiamurrokseen lähinnä keppiä, ei porkkanaa, Länsiluoto sanoo.