Asumiskokemus nyt pinnalla isännöinnissä

Entistä useampi isännöintiyritys pyrkii suomaan asiakkailleen kokemuksen hyvästä taloyhtiöasumisesta, jolloin tekninen seinien hallinnointi ei enää riitä. Tämä näkyi Isännöintiliiton vuotuisessa palkintojenjaossa 15.9. Jyväskylässä, jossa palkittiin isännöintialan parhaimmistoa.

Valtakunnallisten Isännöintipäivien yhteydessä pidetyssä tilaisuudessa Jyväskylän Paviljongissa tunnustuksen saivat:

• Isännöintiyritys 2016: Vuoden isännöintiyritykseksi nimettiin turkulainen Turun Isännöintikeskus Oy, jolle asiakaskeskeisyys on osa suunnitelmallista arkea. Yritys esimerkiksi kouluttaa taloyhtiöasiakkaitaan säännöllisesti ja on kehittänyt asiakasviestintäänsä kunnianhimoisesti, muun muassa palkkaamalla viestinnän asiantuntijan.
  • Isännöitsijä 2016: Vuoden isännöitsijänä palkittiin turkulainen Härkämäen Huolto Oy:n toimitusjohtaja, isännöitsijä Jari Nieminen poikkeuksellisen suuresta ponnistuksesta asiakkaidensa hyväksi. Hänen luotsaamansa koko Härkämäen lähiön yhteisen strategian luominen ja Suomen suurin yhteiskorjaushanke osoittavat, että hyvällä isännöinnillä on yhteiskunnallista merkitystä.
  • Isännöintiteko 2016: Vuoden isännöintitekona palkittiin tamperelaisen Pirkan Isännöintikeskus Oy:n hanke, jossa luotiin viestintäkonsepti korjausrakentamiseen. Asiakkaat huomioiva viestintäkonsepti sisältää muun muassa vuorovaikutteisen mobiilisovelluksen ja se on toteutettu yhteistyössä kumppaniyritysten kanssa.
  • Suomen parhaana taloyhtiön hallituksena 2016 palkittiin jyväskyläläinen Asunto Oy Jyväskylän Aatoksenkatu 6, jolle on ympäristöministeriön pilottikohteena luotu kirjallinen strategia. Suunnitelmallisesti toimiva taloyhtiö on panostanut turvallisuuteen ja ekologisuuteen.

– Isännöitsijältä odotetaan nykyisin aloitteellista ja aktiivista otetta taloyhtiön kehittämiseen sekä valmentajamaista roolia suhteessa hallituksiin. Nämä asiat näkyvät myös tänään jaetuissa palkinnoissa. Projektit toteutetaan usein yhteistyössä monen toimijan kesken, jolloin mukana saattaa olla useampi taloyhtiö ja eri alojen kumppaniyrityksiä, kommentoi johtaja Kaisa Leiwo Isännöintiliitosta.

– Asiakkaiden odotukset ovat kasvaneet, mikä näkyy isännöinnin työmäärissä. Taloyhtiöiden asukkaat kaipaavat enemmän esimerkiksi viestintäpalveluita, kuten taloyhtiöiden kotisivuja. Rakennuskannan ikääntyessä eteen tulevat isot korjaushankkeet ja muuttuvan lainsäädännön tuomat velvoitteet lisäävät myös vaatimuksia isännöintiä kohtaan, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.

Isännöintiliitto palkitsee vuosittain isännöintialalla ansioituneita nostaakseen esiin sitä monipuolista osaamista, innovatiivisuutta ja kunnianhimoista paneutumista, mitä alalta löytyy. Palkintojen saajat valitsi Isännöintiliiton hallitus yhdessä palkintotoimikunnan kanssa.

Palkintotoimikuntaan kuuluivat Isännöintiliiton asiantuntijoiden ohella asuntorahoituspäällikkö Katariina Rautiainen Hyposta ja johtaja Peter Ström Talokeskuksesta.

Palkinnot annettiin Isännöintipäivillä Jyväskylässä 15.9.2016. Isännöintipäivät on isännöintialan suurin vuosittainen tapahtuma, jonne alan ammattilaiset kokoontuvat kouluttautumaan ja verkostoitumaan.

Lisätietoja:

johtaja Kaisa Leiwo, kaisa.leiwo@isannointiliitto.fi, 040 5566 697

viestinnän suunnittelija Meri Siippainen, meri.siippainen@isannointiliitto.fi, 050 552 2971