Isännöinnille uusi työkirja vastuullisuuden kehittämiseen

Isännöinnillä on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa asumisen vastuullisuuteen. Ympäristövastuun lisäksi sosiaalinen ja taloudellinen vastuu kuuluvat hyvään isännöintiin. Vastuullisen isännöinnin työkirja auttaa selvittämään, missä vaiheessa isännöintiyritys on vastuullisuuden suhteen ja miten se haluaa kehittää vastuullisuuttaan.

Kuluttajat ja työntekijät odottavat yrityksiltä vastuullisuutta. Isännöinti on keskeisessä roolissa myös, kun vastuullisuutta tuodaan asumiseen, rakentamiseen ja lähes 2,7 miljoonan taloyhtiössä asuvan suomalaisen arkeen. Ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu kuuluvat olennaisesti hyvään isännöintiin.

Isännöintiliiton jäsenistä koostuva Vastuullisuustyöryhmä ideoi vuonna 2022 Vastuullisen isännöinnin työkirjan, joka auttaa kartoittamaan isännöintiyrityksen kipupisteitä ja tavoitteita. Työkirja oheismateriaaleineen valmistui maaliskuussa 2023.

− Vastuullisuuden teemat ovat laajoja, mutta tässä kohtaa voisin käyttää lempisanontaani, ”elefantti syödään paloissa”. Ihan alkuun kannattaa varmistaa, että ainakin isännöinnin eettisiin ohjeisiin liittyvät toimet ovat kunnossa, työkirjan kirjoittanut Isännöintiliiton viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Liina Länsiluoto sanoo.

Vastuullisuus isännöintialalla tarkoittaa kuitenkin paljon muutakin kuin lain ja yleisesti hyväksyttyjen arvojen noudattamista. Se ulottuu organisaation sisäisestä toiminnasta yritystä ympäröiviin rakennelmiin.

− Esimerkiksi isännöinnissä ympäristövastuu ei ole vain yrityksen omia vihertekoja, vaan mahdollisuutta vaikuttaa kestäviin energiavalintoihin koko taloyhtiömaailmassa. Laskelmien mukaan energiaremontti voi parhaassa tapauksessa pienentää lämmityksen hiilijalanjälkeä jopa 80 prosenttia, Länsiluoto kertoo.

Taloudellista vastuullisuutta on muun muassa avoin ja suoraselkäinen toiminta, on kyseessä sitten yrityksen oma taloudenpito, taloyhtiöiden rahavirta, urakoitsijoiden valinta tai vastuulliset hankinnat.

Sosiaalisesta näkökulmasta katsottuna isännöinti on puolestaan kosketuksissa ihmisten perusoikeuksiin, kuten syrjimättömyyteen, kotirauhaan ja yhdenvertaisuuteen.

Länsiluoto muistuttaa, että vastuullisuus ei tarkoita täydellistä toimintaa jokaisella osa-alueella, vaan sitoutumista jatkuvaan parantamiseen. Vastuullisen isännöinnin työkirja auttaa pohtimaan vastuullisuuden tilaa omassa yrityksessä, valitsemaan aluksi tärkeimmät kehittämiskohteet ja mittaamaan onnistumista.

Teksti: Maria Rautio ja Isännöintiliitto

Jäsen: Lataa Vastuullisen isännöinnin työkirja Mappi-jäsenpalvelusta

Vastuullinen isännöinti on laaja teema. Kuva Vastuullisen isännöinnin työkirjasta.