Isännöintiliitto haastaa jäsenyrityksensä mukaan Kynät pois -kampanjaan

Isännöintiliitto osallistuu tänä keväänä Kynät pois -haasteeseen. Haasteen tarkoitus on saada koko kiinteistö- ja rakentamisala siirtymään sähköisiin allekirjoituksiin.

Isännöintiliitossa sähköiset allekirjoitukset ovat olleet käytössä reilun vuoden ja nykyisin liiton kaikki dokumentit allekirjoitetaan sähköisesti. Sähköisiä allekirjoituksia käytetään niin työsopimuksissa, sidosryhmien välillä tehtävissä sopimuksissa kuin Isännöintiliiton hallinnollisissa dokumenteissakin, kuten pöytäkirjoissa ja tilinpäätöksissä.

Sähköiset allekirjoitukset nopeuttavat organisaation prosesseja. Säästöjäkin on tullut, mutta ne ovat toistaiseksi olleet aika maltillisia niin euroissa, materiaalin kulutuksessa kuin työtunneissakin laskettuna.

Muut hyödyt ovat taloudellisia säästöjä merkittävimpiäSähköinen allekirjoitus on paitsi nopeampi ja turvallisempi, myös helpompi tapa hoitaa allekirjoitukset ajasta sekä paikasta riippumatta, kertoo talous- ja hallintopäällikkö Jamilla Heiskanen.

Heiskasen mukaan työntekijät pääsevät sähköisten allekirjoitusten ansiosta keskittymään asiantuntijatyöhön, kun aikaa ei tarvitse käyttää fyysiseen paperien lähettelyyn ja vastaanottamiseen allekirjoituksia varten.

Isännöintiyrityksissä tehdään paljon erilaisia paperisia sopimuksia. Siinä vaiheessa, kun näihin saadaan sähköiset allekirjoitukset käyttöön, säästetään yhdessä merkittävästi euroja ja työtunteja.

Isännöintiliitto haluaa seuraavaksi haastaa kaikki jäsenensä mukaan Kynät pois -kampanjaan.

– Isännöintiyrityksissä tehdään paljon erilaisia paperisia sopimuksia. Siinä vaiheessa, kun näihin saadaan sähköiset allekirjoitukset käyttöön, säästetään yhdessä merkittävästi euroja ja työtunteja, sanoo toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Isännöinnistä ilmastoviisasta

Ilmastoasiat ja palveluiden sähköistyminen on otettu Isännöintiliitossa tänä vuonna pöydälle muutenkin. Liitto tukee jäsenyritystensä digitalisaatiota, sillä se vaikuttaa alan asiakaskokemukseen ja sitä kautta arvostukseen.

Isännöitsijä on ja hänen pitää olla taloyhtiön luotettu ykkösasiantuntija. Yksi osa asiantuntijuutta on omien toimintatapojen kehittäminen ja jatkuva parantaminen. Näen, että digitaalisuus tarjoaa isännöinnille enemmän aikaa tähän, Mia Koro-Kanerva sanoo.

Isännöinnillä on keskeinen rooli myös taloyhtiöiden energiaremonttien ja ilmastoviisaan asumisen edistäjänä.

– Olemme ohjeistaneet isännöintiyrityksiä huomioimaan ilmastoasioita. Alkuvuodesta järjestimme energiatapahtuman, jossa herättelimme keskustelua ilmastokysymyksistä, kertoo johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt

Hänen mukaansa koronaepidemia tuli vieneeksi isännöintialaa ja taloyhtiöitä digitaalisuuteen. Kevään yhtiökokouksia on monessa taloyhtiössä järjestetty ensi kertaa etäyhteyksien avulla. Isännöintiliitto on tarjonnut muutokseen tukea esimerkiksi webinaarein ja ohjeistuksin. Lisäksi liitto tarjoaa jäsenilleen ja taloyhtiöille digitaalisia työkaluja esimerkiksi viestintään.

Isännöintiliitossa jatketaan digitaalisten jäsenpalvelujen kehittämistä.

– Olemme myös juuri lanseeranneet Kotitalon verkkolehden digitilauksen kaikille taloyhtiöasumisen asioista kiinnostuneille, Falck-Hvilstafeldt kertoo.

#KynätPois-haaste tähtää kira-alan toiminnan tehostamiseen kannustamalla koko toimialaa sähköisen allekirjoituksen käyttöönottoon. Lue lisää.