Isännöintiliitto mukana #kynätpois-haasteessa sähköisen allekirjoituksen puolesta

Tavoitteena sähköinen allekirjoitus koko KIRA-alalleIsännöintiliitto on mukana kiinteistöalan toimijoiden yhteisessä #kynätpois-haasteessa, joka lanseerattiin 13.5.2020. Haaste tähtää alan toiminnan tehostamiseen sähköisen allekirjoittamisen avulla.

Haasteen ennakkokyselyyn vastasi yli 220 toimijaa eri puolilta KIRA-alaa. Tällä hetkellä 2,7 prosenttia vastaajista kertoo allekirjoittavansa asiakirjat täysin digitaalisesti. Yhteensä 71 prosenttia on aikeissa tai mahdollisesti siirtymässä sähköiseen allekirjoittamiseen. Vastaajista 53 prosenttia allekirjoittaa asiakirjat edelleen täysin käsin ja papereita tulostaen sekä postitellen. Yli 10 prosenttia vastaajista ei aio siirtyä sähköiseen allekirjoittamiseen lainkaan.

Kyselyyn vastanneiden osalta laskettuna sähköisen allekirjoituksen kautta saatavat vuosittaiset säästöt voisivat olla yhteensä jopa 24 miljoonaa euroa, mikä vastaa keskimäärin esimerkiksi 2 400 digikehityssprinttiä. Ajassa tämä tarkoittaisi 213 000 henkilötyötuntia, ja paperia säästyisi vuosittain 25 miljoonaa arkkia, jolloin hiilidioksidipäästöjä voitaisiin leikata 115 000 kg CO2.

Laske omat säästösi

Kokeile Kynatpois.fi -laskuria, jolla voit helposti laskea sähköiseen allekirjoittamiseen siirtymisen potentiaaliset vaikutukset omassa organisaatiossasi.

Laskuri: kynatpois.fi

Lisätietoja: www.kynatpois.fi // Teemu Lehtinen, toimitusjohtaja, KIRAHub // teemu@kirahub.org

#kynätpois-haasteen mahdollistavat Rakennusteollisuus RT, RAKLI, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL, Isännöintiliitto, Kiinteistötyönantajat, Kiinteistövälitysalan keskusliitto KVKL, Rakennustietosäätiö RTS, sekä Arkkitehtitoimistojen liitto ATL ja Kiinteistöliitto. Ympäristöministeriö tilasi kampanjan valmistelun ja kampanja on saanut myös tukea Kiinteistöalan koulutussäätiöltä. Haasteen koordinoinnista ja konseptoinnista, sekä viestinnästä vastaa KIRAHub (KIRA-InnoHub ry). KIRAHub on hallituksen kärkihanke KIRA-digin jatkoksi toimialan yhteistyönä perustama voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, jonka missiona on vauhdittaa rakennetun ympäristön kestävää digitalisaatiota. Haasteen kumppanina toimii sähköistä allekirjoitusta erityisesti KIRA-alalle tarjoava SignSpace. Kumppanuusmahdollisuutta tarjottiin avoimesti kaikille selvitysvaiheessa tunnistetuille palveluntarjoajille.