Isännöintiliitto: Tupakkalaki vaatii selvennystä

Isännöintiliitto pelkää, että eduskunnassa tänään käsiteltävä tupakkalakiehdotus vain lisää riitoja eikä anna taloyhtiöiden johdolle todellisia työkaluja puuttua häiritsevään tupakointiin.

Isännöintiliiton mielestä lain tulee antaa mahdollisuus kieltää tupakointi koko taloyhtiön alueella. Silloin kiellon valvonta olisi yksinkertaisinta.

Tupakointi saa taloyhtiöissä tunteet pintaan. Riskinä onkin, että uusi laki johtaa riitoihin ja epäselvyyksiin siitä, missä tupakointi kielletään, kuka kieltoja valvoo ja mitä kiellon rikkomisesta seuraa.

Lakiehdotus lähtee siitä, että kieltoa voitaisiin hakea vain niihin tiloihin, joista savu voi kulkeutua toisen osakkaan käytössä oleviin tiloihin. Tämä aiheuttaa monimutkaisia tulkintatilanteita kieltoalueesta.

On tärkeää, että edellämainituista annetaan vielä tarkemmat ohjeet esimerkiksi asetuksella.

Laki ei saa johtaa siihen, että tupakointikieltojen valvonta ja riitojen selvittely tukkivat isännöitsijän työpöydän. Lopulta lisääntyvän hallinnointityön kulut maksavat joka tapauksessa osakkaat.

– Norminpurkutalkoiden hengessä tupakkalainkin tavoitteena pitää olla vähentää taloyhtiöiden hallinnollista taakkaa, ei lisätä sitä, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.

Lisätietoja:

Tero Heikkilä, toimitusjohtaja, Isännöintiliitto, p. 0400 160 342