Hannaleena Kuutilo kisaa Isännöitsijä 2020 -palkinnosta

Isännöitsijä Hannaleena Kuutilo Kirkkonummelta on valittu Isännöitsijä 2020 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 18.11.2020.

Hannaleena Kuutilo, Walttari Oy, kuva: Juho Kuva

Hannaleena Kuutilo on toinen kirkkonummelaisen isännöintitoimisto Walttari Oy:n perustajista. Hän johtaa yritystään, toimii esihenkilönä työntekijöilleen ja isännöitsijänä asiakasyhtiöilleen pääkaupunkiseudulla.

Kuutilo luotsaa taloyhtiöitä kohti entistä suurempaa vastuullisuutta ja tuo aktiivisesti ekologisia ratkaisuja hallitusten tietoon. Ensimmäiset maalämpöhankkeet hän käynnisti kohteissaan jo 10 vuotta sitten.

– Roolini on kertoa hallitukselle, että pitkällä tähtäimellä katsottuna toteutetut hankkeet maksavat itsensä takaisin. Tarjoan resurssit, joiden turvin voidaan tehdä oikeat päätökset ja hoitaa asiat kuntoon. On mietittävä, mitä jätämme perinnöksi lapsillemme.

Kuutilon tuorein työnäyttö on Suomen ensimmäisen energiaomavaraisen taloyhtiön, kirkkonummelaisen Sundsbergin Solariksen, isännöinti. Taloyhtiössä seurataan yhtiökohtaisilla mittareilla tuotettua energiaa ja asuntokohtaisilla mittareilla toteutunutta kulutusta.

– Asumiskulut jäävät noin 70 prosenttiin tavanomaiseen kaukolämpökohteeseen verrattuna, kertoo yhtiön taloutta jo rakennusvaiheesta asti hoitanut Kuutilo.

Kuutilo haluaa isännöitsijänä olla asiakkaan kohdattavissa ja huomioida erilaiset osakkaat asuntosijoittajia myöten. Hän hyödyntää aktiivisesti uusia viestintäkanavia, kuten Facebook-liveä, jossa asiakas saa isännöitsijältä reaaliaikaiset vastaukset asumisen pulmiin. Kuutilon mukaan mikään asiakkaan ongelma ei ole liian pieni ratkaistavaksi.

– Työntekijämme, asiakkaamme ja urakoitsijamme ovat kaikki yhtä lailla asiakkaitani. Palvelen kaikkia vastuullisesti.
Kuutilo on luonut yritykseensä inhimillisen työkulttuurin, jossa työn kuormittavuutta ehkäistään ja töitä saa tehdä omalla persoonallaan, yksilöllisiä vahvuuksia hyödyntäen.

Uudiskohteet ovat yksi Kuutilon vahvuusalueista ja hän on julkaissut niistä teoksen Koti uudistalosta – Osakkaan ja taloyhtiön hallituksen opas (Kiinteistömedia Oy) yhdessä lakimies Kristel Pynnösen kanssa.

Kuutilo on suorittanut AIT-tutkinnon ja liikkeen johdon tutkinnon. Hän edustaa isännöintiä VTT:n Astu-hanke, asumisen tulevaisuus -työryhmässä ja on toiminut Isännöintiliiton mediatyöryhmässä.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna asiakkuusjohtaja Aki Salo Isännöintiliitosta, toiminnanjohtaja Satu Grekin Kuntoutusyrittäjistä ja toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen Raklista sekä asiantuntija Teemu Kettunen Motivalta.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan virtuaalisessa palkintogaalassa Isännöintipäivillä 18.11.2020.

ÄÄNESTYKSEEN