Muista ilmoittaa asunto-osakeyhtiön hallitusmuutokset

Asunto-osakeyhtiöihin valitut uudet hallitusjäsenet pitää ilmoittaa kaupparekisteriin viipymättä. Tämä onnistuu netissä YTJ-palvelussa tai perinteisellä paperilomakkeella. Netissä tehdyt ilmoitukset luvataan käsitellä paperisia nopeammin.

Asunto-osakeyhtiön muutosilmoituksen voi allekirjoittaa joko hallituksen jäsen tai isännöitsijä. Netti-ilmoittamiseen tarvitaan suomalainen henkilötunnus sekä omat verkkopankkitunnukset tai sirullinen henkilökortti.

Ilmoituksen tekeminen netissä on yleensä edullisempaa kuin paperilomakkeella. Esimerkiksi asunto-osakeyhtiön hallitusmuutoksen ilmoittaminen netissä maksaa 40 euroa, kun taas paperi-ilmoituksen hinta on 85 euroa.

Isännöintiliitto on ilmoittanut järjestelmän maksu- ja tunnistautumisongelmista PRH:lle heti järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Isännöintiliitto onkin tehnyt myös Asrek-vaikuttamistyön yhteydessä vahvasti töitä sen puolesta, että taloyhtiöiden edustajatietojen sähköinen ilmoittaminen PRH:lle helpottuisi.