Putkiremonttibarometri: Lainansaanti osalle taloyhtiöistä vaikeaa

Kiristynyt taloustilanne vaikeuttaa putkiremonttien toteuttamista, kertoo Isännöintiliiton tuore Putkiremonttibarometri. Isännöintiliiton mielestä Suomeen tarvitaan toimiva malli taloyhtiön hallittuun alasajoon.

Isännöintiliiton juuri julkaistu Putkiremonttibarometri antaa jälleen arvokasta tietoa taloyhtiöiden tilanteesta eri puolilla Suomea. Tuloksissa näkyy muun muassa se, että rahoituksen saaminen putkiremontteihin on osalle taloyhtiöistä hankalaa.

Noin joka kymmenes (9 %) Putkiremonttibarometriin vastanneista isännöintialan ammattilaisista raportoi, että heidän hallinnoimissaan kohteissa on jäänyt putkiremontteja toteutumatta rahoitusvaikeuksien takia. Myös ARAn korjausavustusten merkitys on kasvanut.

Niin ikään 9 %:lla vastaajista on asiakastaloyhtiöitä, joissa kiinteistön alasajo on ajankohtaista.

Isännöintiliitto tekee Putkiremonttibarometrista useita medianostoja toukokuun aikana. Barometrin tuloksista ja esimerkiksi muuttotappiopaikkakuntien taloyhtiöiden vaikeasta tilanteesta välitetään tietoa myös käynnissä oleviin Suomen hallitusohjelmaneuvotteluihin.

− Kyse on laajasta ja merkittävästä yhteiskunnallisesta ongelmasta, jonka ratkaisemista pitäisi alkavalla hallituskaudella lähteä edistämään vähintäänkin luomalla ministeriörajat ylittävä, teemaan keskittyvä selvitysryhmä, Isännöintiliiton tietoasiantuntija Olli Rekonen sanoo.

Tuoreen Barometrin tulokset ennustavat myös, että hintojen nousu taittuu tulevan vuoden aikana.

Viime vuoden Putkiremonttibarometri ennakoi yli 10 %:n nousua urakkahintoihin, mikä on Tilastokeskuksen lukujen mukaan toteutunut.

Vuosien 2022 ja 2023 aikana kiristynyt taloustilanne näkyy taloyhtiöiden osakkaiden vastikerästien lisääntymisenä. 59 % Putkiremonttibarometriin vastanneista isännöintialan ammattilaisista raportoi, että vastikerästien määrä on lisääntynyt edellisen 12 kuukauden aikana heidän hallinnoimissaan taloyhtiöissä.

Lue tiedote Putkiremonttibarometrin tuloksista

Tutustu Putkiremonttibarometrin tulosraporttiin 2023