Taloyhtiöiden hallitukset eivät tiedä, mitä osakkaat haluavat

Vain 39 prosenttia osakkaista ja asukkaista kokee, että hallitus tuntee hyvin heidän näkemyksensä taloyhtiön kehittämisestä.

Taloyhtiön osakkaat eivät halua enää seurata sivusta, kun heidän omaisuudestaan ja asumisestaan päätetään. Tämä selviää Isännöintiliiton tekemästä taloyhtiöasumisen selvityksestä.

– Vuosittainen yhtiökokous ei voi olla ainoa paikka vaikuttaa omaan omaisuuteen ja asumiseen liittyviin asioihin, vaan tarvitaan uusia kanavia, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.

Osakkailla on runsaasti näkemyksiä taloyhtiönsä kehittämisestä. He ovat tyytymättömiä muun muassa piha-alueiden viihtyisyyteen, kiinteistön energiatehokkuuteen ja viestintään.

Selvitys paljasti myös, että 84 prosenttia taloyhtiöiden osakkaista ja asukkaista kannattaa asukaskyselyjä. Yhtä moni haluaa, että tuloksia käsitellään yhtiökokouksessa.

Isännöintiliitto on kehittänyt jäsenilleen Talokysely.fi-verkkopalvelun, jonka avulla osakaskysely on helppo toteuttaa. Nyt hallituksilla on ensimmäistä kertaa vaivaton mahdollisuus hyödyntää asukkaiden näkemyksiä ja kokemuksia taloyhtiöstään.

Isännöintiliitto teetti tammikuussa 2017 kyselyn taloyhtiöasumisesta ja taloyhtiön kehittämisestä. Kyselyyn vastasi 500 kerrostaloasukasta.

Lue raportti taloyhtiöasumisen ja taloyhtiöiden kehittämisen kyselystä

Lisätietoja:

Tero Heikkilä, toimitusjohtaja, Isännöintiliitto